torsdag 4 december 2008

Kreditkort

Jag har ett kreditkort. Bra betalningsvillkor och räntefritt under den tiden. Inga avgifter heller. Förr var kredit-kort för mig BIG No-No! Nu tänker jag lite annorlunda...
Räkningen ligger på ca 12 000:- per månad och i den ingår ALL DIVERSE-handel, såsom mat, kläder, hämtmat, hyrfilmer mm. Dessa 12tusen är alltså vad min familj gör av med utöver alla räkningar. Dessutom får jag det specat så att denna månaden (november) kunde jag se att vi handlat mat (inkl hygien, tvätt, blöjor mm) för över 8 000:- och det var exkl hämtmat!!!
Nyttigt att se och det finns definitivt spar-potential här! Vi hade iofs kalas också och det kostade säkert närmare 1000:-, men 7000:- på mat är fortfarande för mycket!
Övrigt kategorin låg på nära 4000:- där går hämtmat, filmer, nöjen och pyttelite kläder (denna månaden).
Sanslöst!!!
Kontentan är att kreditkort funkar för mig och ger mig bra info. Sålänge man är ekonomiskt medveten så tror jag inte det är någon större fara att ha det!

//KM

5 kommentarer:

minna sa...

Det låter som min familj för några veckor sedan! Skyhöga matkostnader och take aways.... =) Nu har jag dragit in handbromsen! Köpstopp råder!

Anonym sa...

så länge man är ekonomiskt medveten så kanske man kan hantera kreditkort. Tyvärr är min egen erfarenhet den motsatta... hamnat i en mindre ekonmisk kris och levt på kredikort... Lyxfällan light - insikten blev hur fruktansvärt snabbt det kan gå att hamna i ett sumpträsk.

Jag tror kreditkortsvärlden skapar en låtsasvärld - tron om att vi har så gott om något vi inte har - för om du har pengar - använd dem. Som de säger i Lyxfällan - kreditkortspengarna är ju inte dina pengar - det är pengar du inte har...
Precisss exakt - så jag har klippt mina och never ever more ett kreditkort i mitt liv - allting kontant hädanefter.
/e

Karriärmorsa sa...

Hej på er!
Till "Anonym", jag håller med kredit är låtsas pengar MEN jag använder det i stort sätt bara till vardags-utgifter - inga konsumtionsköp OCH jag pryl-handlar aldrig. kortet används för att det är smidigt och att jag inte gillar kontanter. Det funkar överallt och jag behöver inte föra över pengar stup i kvarten (på mitt Visa ville jag aldrig ha mkt pengar stående utan förde över vid behov).
//KM

Per Penning sa...

Jag saknar disciplin, tyvärr. Håller mig ifrån kreditkort.

Cristoffer sa...

i vår familj har vi också BARA kreditkort. Idag är ju det verkligen mycket bättre villkor att använda sig av kreditkort än av bankort.

Ränta på pengar på "lönekontot", inga avgifter, bonus i form av fondandelar på inköpt belopp, diverse rabatter.

Så jag kommer inte överge mitt kreditkort dessutom så har jag automatisk autogirodragning på beloppet samt 0kr i kreditgräns (kreditgränsen är pengarna på kontot)