lördag 6 september 2008

Index-fonder sökes!

Avanza Zero har jag mer eller mindre bokat, men gärna nån mer då jag inte vill lägga alla ägg i samma korg!

En del kommer att gå till en aktie, en del till index/global fonder och en del kommer att sparas till vinterns renovering hemma.
Usch ev skulle en del gå till att betala av billånet, men med tanke på att räntan "bara" gör ca 250:-/mån så vet i katten...? Känns bättre att investera på sikt då börsen måste betraktas som låg nu..

Eller är jag helt ute?

//KM

8 kommentarer:

Per Penning sa...

Har dessvärre inga tips. Har du tittat på indexfond.nu ?

Karriärmorsa sa...

Bra idé! Ska kolla in den!

//KM

Jag vet sa...

En billig (och indexfonder måste vara billiga) global indexfond är Danske Fonders globalfond, tror jag den heter,0,5 % avgift.

Men varför jössenam en indexfond - varför inte Skagen Global t.ex..

Den, och några andra, kommer att ge mycket mer än en indexfond.

Karriärmorsa sa...

Jo, men om jag ersätter en "spax" så vill jag ha nått med liknande säkerhet, alltså där risken för ras inte är så överhängande. Jag har ju en hel del i rena aktiefonder också. Så lite säkrare hade jag tänkt, för bra spridning.

Andra råd tar också tacksamt emot.
vad hade DU placerat pengarna i?

//KM

Jag vet sa...

Egentligen går frågan inte att besvara förrän man vet tidshorisonten?

Karriärmorsa sa...

Tja, min tidshorisont ligger i enlighet med min Sparplab, dvs pengar som jag ska ha så att jag ev kan sluta jobba om sisådär 20 år
;0)

//KM

Anonym sa...

Tja! Jag tror inte du vill ha mina råd..., inte än i allafall. Har jusst börjat att sätta mig in ämnet. Läste lite från din blogg, vi tycks ha liknande utgångspunkter och prioriteringar. Om det visar sig att mitt intresse att spara och blogga inte bara är en slända är jag säker på att jag kommer att ha koll på dig framöver. Lycka till. //P55

Anonym sa...

Sätter mina pengar i Skagen Kon-Tiki och Skagen Global.

Global lägre risk än Kon-Tiki då Kon-tiki är tillväxtmarknader.