torsdag 2 oktober 2008

Bank-rådgivning!

Sista veckan i oktober ska jag och maken (nybliven!!) till baken för en gratis rådgivning. De ringde upp och erbjöd oss (antar att det var i samband att våra spax löste ut...).
Jag berättade att vi isåfall var intresserade av vår framtida pension och om fortsatt sparande för framtiden vad gäller våra uppsatta mål mm.

Detta kunde de hjälpa till med! Ska om inte annat, bli intressant att se hur det ser ut!!

Inte mycket sparande denna månaden, men några hundringar blev det iaf! Kommer nog att sättas i min japanfond denna gången.

Vad gäller finanskrisen så bryr jag mig inte så mycket om den. Sitter stilla i båten och sparar så mycket jag kan. Har ju en sparhorisont på ca 20 år. Trist med aktierna men jag tror att de kommer att gå upp och ner flera gånger under 20år så ingen anledning till panik!

Tänker föresten lösa billånet för en del av spaxarna.

/KM

4 kommentarer:

Anonym sa...

http://sabinadurebrandt.blogg.se/2008/october/80-tal-sa-ser-jag-ut.html#comment
hAHAH

Anonym sa...

Ta ett råd!!
Följ inte bankernas råd.
Ta dem med en stor nypa salt.
Prognosen på 20 år är klok, men det finns inte en enda av de säljande bankpersonerna som har en susning om den närmaste framtiden.
I princip:
Behöver man deras råd om man ändå tänker långsiktigt?
Vid 3 av 3 tillfällen har jag blivit rådd till riktigt dåliga placeringar.
Första gången 2 veckor innan IT kraschen: "Placera pengarna i vår IT fond" (gjorde jag inte eftersom jag inte trodde på det). Det var på SHB.
Senaste gången blev mitt företag rekommenderad att flytta bankgarantin till en "intressantare" fond.
Jag berättade att jag köpt säljoptioner eftersom jag var helt säker på en stor nedgång. Inget sas om att den "bättre" fonden var känsligare för börsens svängningar. Efter 3 månader hade vi förlorat 4%. Hade vi legat kvar hade kapitalet stärkts 0,5%. (under bara 3 månader)
På eget initiativ bytte vi tillbaka till den tråkiga men säkra fonden. Sedan dess är diffen mellan fonderna ca 20%. Ett plus på 4% för den tråkiga och ett ganska stort minus på ca 12% för den lite mer spännande. Detta på Nordea.
Har inget som helst förtroende för bankers rådgivning.
Jag vet oxå hur de internt brottas med att juridiskt skydda sina egna misstag.
Gå själv in och titta på historiska grafer över fonder.

Anonym sa...

Var har du tagit vägen med din braiga blogg?? Lotten

Karin sa...

Kolla vår nya blogg :
http://networkingblogg.blogspot.com/