söndag 28 mars 2010

Kompensera förlorad pension


I min strävan efter att ta reda på hur mycket jag måste skrapa ihopa för att kunna sluta arbeta när jag är 58 år så har jag ställts framför problemet att ta reda på hur mycket jag måste pensionspara för att jag snuvar staten på 7 arbetsföra år.


Vår plan var ju att sluta vid 58 och sen plocka pension vid 61. Redan finns skillnaden mellan 61 och 65 på -5000:-/mån, ska vi dessutom jobba 3 år färre än till 61 så kan jag inte riktigt få fram hur mycket sämre pensionen blir.


Försökte dock räkna på det igår och kom fram till följande;

Som jag tror det är nu, så avsätter arbetsgivaren 18,5% av årslönen till pensionen - det jag tror är den Allmänna pensionen. Det är denna biten som jag tappar åren 58-61 (forutsatt att jag vill börja ta ut den vid 61). Då är det denna biten som jag själv måste spara in till. Kan det vara så?

Utöver detta måste vi spara för att klara oss utan pension OCH lön tiden 58-61. Därefter tror vi att vi har (med vårt extra kompensation-pensionssparande) pension i paritet med den jag kan plocka när jag blir 61.

För vår del skulle denna summa hamna på ca 1 500 000:-. Inte på något sätt oöverkomligt.


För att få ihop denna summa så behöver vi spara 5000:-/mån med en avkastning på 1,5% per år. Tidsperspektivet är då 20 år.


Utförligare planering kommer senare!
/KM

Inga kommentarer: