söndag 28 mars 2010

Planen för att bli av med huslånen

På vårt senaste bankbesök (gör minst 1 per år) så tittade vi bla på huslånen.
Vår bankman koncentrerar sig hela tiden på att bli av med vårt topplån, vilket ter sig naturligt.
Men när jag sen satt på min kammare och börja titta på våra lån så inser jag följande;

Totalt ränta per månad som våra lån kostar oss är 3 218:-. Fördelade enligt följande;
Topplån: 423:-
Bottenlån I: 671:-
Bottenlån II:2 123:-

Givetvis (??) är det bra att bli av med sitt Topplån men visst borde jag koncentrera mig på att bli av med Bottenlån II?

I ett led i vår plan för att sluta arbeta tidigare, så är ju just huset en viktig kugge. Huset i sig är ju en form av "pensionspar" med tanke på värdeökning och minskad låneskuld den dag det beger sig.
Men eftersom vi ju vill sluta jobba snart, så påverkar låneskulden en stor del av den summa pengar som vi räknar med att vi kan leva på per månad. Därför verkar det ju vettigt att amortera bort så mycket av lånen som vi bara orkar.
Ev vinst mellan vårt hus och ett mindre boende (den dagen som vi slutar att arbeta) kan bli en summa som sätter guldkant på vår tillvaro och ger oss möjlighet att hjälpa våra barn när de är på gång att kanske starta en familj och karriär?

På vårt Bottenlån II har vi dessutom en uschlig ränta på 4,90% och vilket sparande idag kan garantera en sådan avkastning per år? Nä, väck med lånen!!

Genom att avsätta ytterligare 2000:-/mån tror jag att jag kan vara av med samtliga huslån på ca 18 år!
Mer om beräkningen i nästa inlägg, nu ska jag kolla skidskytte!

/KM

Inga kommentarer: