måndag 5 april 2010

Att göra något meningsfullt av sin fritid!

Att "bara vara" är ibland också väldigt meningsfullt.

Att "bara" koppla av och finnas till kan vara välbehövligt.

Att vårda vår relation, både par-relationen och familjen är alltid välinvesterad tid.

Jag och min man åker iväg på SPA några gånger om året. Väljer vackra platser med hav och god mat. Detta är välinvesterade pengar.


Som jag berättat om tidigare så ska både jag och mannen ta ut ganska mycket föräldrar-dagar i år. Jag ska dessutom fortsätta ta ut dessa under ett antal år framöver.

Vad ska man då göra med all ledig tid? (Tja, det blir ju några timmar i veckan i alla fall.)

Prio 1 är ju att barnen ska vara hemma mer och slippa dagis/fritids, en del åtminstone. Läste en artikel om att barnen (i en viss ålder) tog skada av att vara på dagis allt för länge. Nu är ju mina barn förbi den åldern men räddas vad som räddas kan!

Det första som jag tänker på när jag inser att jag får mera tid hemma (betald tid) är att jag kan städa, handla och tvätta... Och JA det ska jag göra, för att detta genererar tid när vi alla är lediga, till att göra annat med. MEN jag hoppas även att barnen kan tycka det är skönt och avkopplande att ha mer tid hemma än borta. Tänker mig även att de kan ta med sig någon kompis hem då och då.

För att fortsätta att sålla bort sådant som vi inte har intresse av att göra själva så kanske det är dax att skaffa nån filur som kan fixa trädgården åt oss?

Kanske ta fram en lista med sysslor hemma så att allt "blir gjort" och inte bara samlas på hög och stressar oss?

LIVSKVALITET är nyckelordet!

Vi har många planer och mycket at jobba för!

En annan idé är att omsätta ett fritidsintresse till någon typ av inkomst. Förena nytta med nöje! Allt ska övervägas, många ideér finns!
/KM



3 kommentarer:

Spargrisens Mor sa...

Härligt! Fin blogg du har där.
Jag lade upp din blogg Karriärmorsa, i min blogglista på Mors Spargris. Den blir mera lättåtkomlig när man vill läsa. Jag hoppas att du inte har något emot det, i så fall får du säga ifrån, så åtgärdar jag det.

Karriärmorsa sa...

Tack Mor Gris (??!).. ;0)
Jag har lagt till din länk. Dax att uppdateramina länkar till dem jag läser numera!
/KM

svenskmillionaire sa...

Jag håller helt med dig om dina åsikter om familj, dagis, barn etc. Vi prioriterar inte pengar, även om vi sparar och investerar så mycket vi kan. Nästa termin ska hustrun plugga t.ex. och vi har inte haft barnen mycket på dagis. Sedan vill vi också ha så mycket pengar vi kan få ihop så klart. Tid med familjen är livskvalitet!

Ganska kul, det verkar som att vi tjänar ungefär lika mycket (35000kr ungefär), har ungefär lika stora huslån (1,1 miljon) och några barn (eller har jag missat något). Du har dock kommit till det dubbla beloppet jämför med oss. Men vi kämpar på!

Jag lägger också till dig i min lista.