onsdag 7 april 2010

I dessa tider med löneförhöjning...

Funderat lite på det här med löneförhöjningen. Det är alltid ganska stora diskussioner om den, dess storlek, fackens kamp och framför allt NÄR den sen slår igenom? För att inte glömma alla tips du kan läsa om hur du får så stor löneökning som möjligt?? Många har redan bjudit på tips om vad du kan göra med den när den kommer. Olika fiffiga sparformer osv.
En normal löneökning ligger väl på 1,5-2,5% eller nått?
I mitt fall skulle detta innebära ca 780 kr. Sen skatt på detta, dvs i reda pengar ca 500 kr/mån.
Igår funderade jag på alternativet att istället kapa kostnaderna 2%. Futtiga 2%. Hemma hos oss skulle det isf röra sig om ca 800 kr/mån. Skattat och klart.
Tittar jag på mina löpande räkningar så finns där inte mycket, men lite att göra. Okynneshandlandet när vi tankar, inhandlandet av utemat (vi gör ju inte det för att det är GOTT alla gånger, utan ibland orkar vi bara inte laga mat), fokusera ännu mer på veckohandla sparar några hundringar, gå till affären på helgerna när det är möjligt osv.
Jag inbillar mig att det är ganska lätt att kapa sitt hushålls kostnader med 2% och att man då faktiskt tjänar ännu mer än om man "bara" tittar på sin ev löneökning.
Själv ska jag skumma igenom mina räkningar nästa gång, har även ett intressant försök på g.
/KM

2 kommentarer:

svenskmillionaire sa...

Ja, det finns ofta någonting man kan spara in på.

Anonym sa...

God tanke!

Mvh - Niklas