onsdag 7 april 2010

Ungdoms-strategi del 2

Läste ett intressant inlägg av Cristoffer Stockman som gästbloggare (hans blogg finns i min lista och där länken till inlägget) om hur man bör tänka när man är "ung".

Jag håller helt med att man ska inte gå "all in" utan man måste förstå att i den perioden av ens liv så har man många stora utgifter på g. Första bilen, första boendet med allt vad det innebär och ev studieskulder mm.

Bor man hemma så kan tillvaron te sig ganska bekymmerslös och den hängivne satsar det mesta av sin inkomst på börsen, när den världen väl har öppnat sig. Allt på börsen blir guld, eller hur? Över tid går den ju alltid upp - eller? Jo, den villfarelsen ska jag inte ta ur er. Börsen GÅR upp - på SIKT. Dalarna å andra sidan kan vara över ett flertal år.

När man kommer upp i "mogen ålder" 25-35, så är det annat som händer i livet. Karriären med den fina lönen har kanske kommit igång och frestelsen att satsa på börsen blir verklighet - igen. Här ska man dock tänka på denna ålderns ekonomiska utmaningar - mer avancerat boende, finare bil och kanske startar man en familj? Detta kostar MYCKET pengar.

Vad jag vill säga är att alla perioder i livet har sina penga-slukande partier.

Det passar sällan att ha allt sitt kapital på en svajig börs.

Vad tycker då jag i frågan?

Jo, oavsett ålder eller situation i livet så har jag ett enkelt råd som jag anammar;

Satsa bara det du har råd att förlora.
Gör en budget och i den avsätter du medel att spara. Detta belopp delar du in enligt den strategi som passar där du nu befinner dig i livet. Reda pengar - fonder av olika slag och aktier. Om du inte har kunskapen och förutsättningarna för att day-trada så använd dig av aktier där du känner till verksamheten och som är bra, solida företag. Gärna med en bra direktavkastning. När det gäller fonder så sprid din portfölj över hela världen och över alla marknader (råvaror, valuta, tjänster, fastigheter mm).
Den tidshorisont du väljer avgör hur aktiv du måste vara.

Kommer säkert fler inlägg i frågan!

/KM

Inga kommentarer: