söndag 25 mars 2012

Om mitt mål vore 1 miljon...

Jag har egentligen inte satt nått pengamål för den här bloggen.
Mitt mål är ju att ha tillräckligt med pengar.
Ett högst personligt mål som för mig innebär att jag och min familj kan leva som vi vill.
Målen ändras efter hand. I början var det att sluta jobba vid 55, men nu känns det inte så viktigt längre. Jag trivs med mitt arbete och visst, troligen vill jag gå ner i tid längre fram men just nu funkar detta.
Just nu så tror jag vi spanar efter att sluta vid 61 kanske. Kanske flyger barnen ur boet om 15 år. Så fram tills dess så tror jag att vi har nytta av våra inkomster för att fortsätta att göra "som vi vill".

Ett mål vi har som vi nu börjat förverkliga är att ha amorterat av våra bolån inom ca 12 år. Vi var ju på banken härom veckan och till vår bank-kvinnas stora förvåning så ville vi öka på amorteringen rejält och, som sagt, lösa vårt topplån. Detta innebär en amortering i år på ca 150 000 kr. Vårt bolån är på ca 1 milj idag.

Hade mitt mål varit att spara ihop till 1 milj så hade jag snart varit där. Vi har ju sparat ca 700 000 kr och genom att ha amorterat ganska kraftigt sista året så har vi en bostad som är värd ca 300 000 kr mer än vad vi har lån på - så tänker man SÅ så är vi miljonärer här hemma!

Ser man däremot till värdet av vårt sparande så är det även där nära. ca 500 000 kr + huset 300 000 kr= 800 000 kr. Pensionsparanden är inte med i detta.

Plötsligt blev dagen ännu lite trevligare! =-)

//KM

Inga kommentarer: