tisdag 20 mars 2012

Skrapa ihop till att lösa topplån!

Jag har 2 st alternativ:

Alt 1
Sälja av surdegar som gått ner, ner, ner... För att bli av med dem.
Simplicity Indien - förlora dryga 30 000
Carnegie Kina - förlora ca 7 000
PA Resources - förlora ca 30 000
VRG - förlora ca 3 000
Nordea Ryssland - förlora ca 1 000
Jag får ut mina 90 000 kr och förlorar ca dryga 70 000 kr

Alt 2
PA Resources ändå - förlust 30 000
VRG - förlust 3 000
Avanza Zero - vinst 1 000
Skagen Kon-Tiki - vinst 500
Får ihop mina 90 000 och förlorar ca 30 000 kr

Logiken säger givetvis Alt 2 MEN jag är sååå trött på eländet i Alt 1 så jag hade gärna gjort ett avslut och glömt skiten!!!

5 kommentarer:

Admin sa...

Usch vad trist.

Du kanske inte ska titta på hur stor förlusten blir utan vad som har bäst prognos att gå bra framöver.

D v s, finns det några av innehaven som du inte har så stort hopp om?

I så fall är det ändå bara en fråga om när du ska sälja av, och du riskerar att behöva sälja med ännu större vinst om du väntar.

Själv har jag tyvärr ingen aning om hur framtiden ser ut, eller hur jag själv hade gjort. Är dock inget fan av att se surdegar i depån.

Har du planer på att byta till ISK eller KF i framtiden?

Då kommer du ju behöva sälja av allt ändå.

Karriärmorsa sa...

Jag tänker lite att dels tror jag inte på nån direkt uppgång på surdegarna och dels gör min amorteringsplan för lånen att jag "tjänar" mycket pengar genom att minimera tiden som jag betalar ränta genom att lösa av lån.

Och precis som du skriver så när jag tänker handla med aktier nästa gång så blir det i en KF så dessa bör ändå avyttras.

Tack för din synpunkt!

//KM

Bonde söker miljon sa...

Ja det är alltid tråkigt när det blir så. Det viktiga är nog dock trots allt att titta framåt och inte bakåt. Vilka har mest potential framöver? Vilka kan återhämta sig inom rimlig tid mm? Min erfarenhet säger mig att det är bäst att göra sig av med surdegarna och satsa på de som har visat sig hålla förr. PA Resources t.ex ser jag tyvärr inget hopp för. Jag skulle sålt av alt 1. Men det är bara jag det...

Ha det fint

Karriärmorsa sa...

Ja du "Bonde" - jag kan nog bara hålla med!
Om jag struntar i den beska eftersmaken som ändå försvinner ganska snabbt igen så tror nog jag med på Alt 1.
Precis som du skriver ska man tänka framåt!
Tack!

//KM

smålänningen sa...

För att se glädjen med såpass stora förluster att du får tillbaka en del på skatten. Det är väl 30% av förlusterna om jag inte missminner mig. 21000 kr tillbaka på 70000 kr i förluster kanske är ett litet plåster på såren!