onsdag 19 december 2007

Kvinnor i karriären - hett ämne

Känns som om det körs ett race nu om kvinnor och karriär, jag haka givetvis på!
Om Lindex & Emma Wiklund
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c12%5c19%5c15981

Och lite allmänt.
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c12%5c18%5c15912

Ett inlägg som hävdar att kvinnliga styrelsemedlemmar har högre utbildning än manliga kollegor...
http://www.e24.se/ego/mainColumn_s189/http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_156245.e24

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bara lite nyfiken... Hur klarar du att spara så mycket? Jag har förstått att du har familj och jag tänker på aktiviteter, kläder, semestrar osv. Jag tjänar normalt och min man också, men allt vi lyckas spara ihop går till vårt hus och semestrar. Vi kan inte "lägga på hög". Hur gör ni?
Elvira

Anonym sa...

Hej Elvira!
Utan att veta så tror jag vi tjänar lite mer än medel. Vi jobbar som sagt 100% båda (vi vill ju gå ner, men jobben passar ju inte för det). Våra barn är inte så gamla, 4 & 1 år så ännu så kostar de ju inte så mycket i kläder, aktiviteter och prylar.
Jag vet inte vad du menar med att du sparar till ert hus? Är det buffert eller renoveringar/underhåll eller?
Berätta gärna hur du gör/tänker med era pengar varje månad! Kanske har jag nått tips.

//KM

Anonym sa...

Hej!
Jo, vi renoverar. Just nu får köket ett helt nytt utseende. Vi sparar till renoveringar och sen är de pengarna slut och så är det dags att spara till nästa renovering...och sen så är det sommarsemestern som ska planeras och där går en hel del slantar. Vi sparar och gör slut på pengarna och sparar osv .. En buffert har vi såklart, men det måste man ju ha. Hur tänker ni?
Elvira

Anonym sa...

Jag brukar göra en sammanställning på inkomster/utgifter varje månad. sen delar jag upp överskottet (pensionspar & barnens fonder är redan borträknade) tex 20% semesterspar, 50% framtidspar & resten som "slösa"pengar, dvs nöjen, kläder, utemat mm.
Bufferten försöker vi hålla konstant 50-60tusen.
Hur mycket har ni över efter räkningar/mat är borta varje månad? Hur hög boendekostnad har ni av era löner (%)?

//KM