tisdag 18 december 2007

Kvinnor och karriär/ekonomi

Har länge förundrat mig över fenomenet att kvinnor är fega och inte inser sitt eget värde när det kommer till karriärer!! En stor skillnad som jag upplever är att män mer tar för sig. De hoppar på ett jobb som låter intressant och tar för givet att de lär sig med tiden, även om de inte har kompetensen till 100% idag!! Kvinnor tänker precis tvärtom, "-det där kan jag inte, det har jag aldrig gjort, sån utbildning har jag inte gått..." osv...
Tjejer!!!! det är precis tvärtom! Ta för er och tro på att det faktiskt kommer att funka! Alla jobb har rutiner och dessa kommer man in i förr, eller senare! Ta chansen och framförallt; lita på dem som anställer er, de vet nog vad de gör!

Samma fenomen finns hos kvinnliga placerare. Bara i aktievärlden finns det väldigt få, enligt all statistik. varför då kan man undra?? Det är inte konstigare med aktier än räntefonder, utförandemässigt. Man måste bara ta mer risker, men återigen handlar detta om att tro på sig själv och våga agera!!! Du kan bara förlora och troligtvis bara en del av kapitalet. Du kan ju sälja innan allt är borta om det är ett risk-bolag. Är det ett starkt bolag så är det till att ha is i magen och det borde man kunna ha. Mitt råd är i alla sådana här saker - handla bara aktier/aktiefonder för pengar du inte behöver NU eller rent utav för pengar du kan vara av med för gott! DÅ vågar man ta mer risker och DÅ kan du göra de flesta bästa klippen!! Dvs agera som en man - våga för att vinna!

Artikel på E24 i ämnet kvinnor;
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_153851.e24

Inga kommentarer: