tisdag 25 december 2007

Min sparstrategi

Jag hade en gång en idé om att lösa vårat huslån. Men efter tips från ett nätverk jag är med i så har jag istället tänkt att göra enl följande;
Uppvärdera huset så att vi kan integrera topplånet i bottenlånet och ev lösa överskottet med sparpengar. Räntan är ca 1% bättre. Amoretring ska minimeras och istället ska vi investera "amorteringen" i en kapitalförsäkring. Denna sparform eftersom jag vill försöka maximera avkastningen med aktiva placeringar och då är det bra att man kan byta fonder lite när som helst. Ca 10 år tror jag detta kan pågå och sen löser vi lånen och föhoppningsvis har vi en trevlig summa pengar kvar i försäkringen!
Vi förväntar oss kunna spara 5-10 000:-/månad.
Utöver detta så sparar vi endast till vår pension (ca 1000:-/per & månad) samt till barnen (600:-/barn & månad). Bufferten ska också hållas intakt med ca 55 000:-.
Vore kul att höra hur andra gör/tänker/planerar!!!

Inga kommentarer: