måndag 17 december 2007

Mitt liv i sparande

Begreppet "långsiktigt sparande" är ganska relativt. För att konkretisera det så behöver man göra just en långsiktig plan för sitt sparande.
Ett liv (mitt liv iaf) är ju uppdelat i många olika faser. Faser där jag behöver olika saker, tex tid/pengar/jobb mm.
Fas I 35-42 år Småbarnsåldern
Fas II 42-52 år Tonårsåldern
Fas III 52-60 år Högskoleåldern
Fas IV 60- Pensionsålder

Fas I
TID är viktigt. Vill finnas för barnen, vill inte hysa in dem på dagis/fritids mellan 7-18 varje dag. Det som hade kunnat godtas hade varit 8-15. Vill alltså jobba mindre (nån av oss) men samtidigt vill vi inte ha mindre pengar att röra oss med. Tanken här är att minska de fasta kostnaderna. Passiva inkomster är något som jag jobbar mycket med för tillfället.

Fas II
När barnen är tonåringar så klarar de sig lite mer själva, samtidigt är de dyra i drift och jag ser en stor möjlighet att uppleva världen genom många resor med dem. Snart vill de inte resa med oss längre. Här kan vi jobba mer och spara mer pengar.

Fas III
I Fas III vill vi sluta jobba. Vi måste då ha minimerat våra fasta kostnader, inga lån tex. Barnen går förhoppningsvis på högskola och jag vill kunna ordna så att de inte behöver studielån - bästa möjliga start i livet!!
Här måste vi alltså ha kapital så att vi kan göra mycket samtidigt försörja våra "barn" en tid till.

Fas IV
Här är barnen utflugna och jag och sambon ska leva drägligt, dvs kunna unna oss allt vi vill. Resor, hobbys mm.

Med dessa Faser klart för mig så kan jag nu börja bygga min plan!

Mitt största dilemma är Fas I. Jag vet att vi är mitt i vår mest produktiva ålder och det är nu jag vill gå ner i tid. Det GÅR att fixa. Kruxet är att jag KAN gå ner i tid men min sambo VILL gå ner i tid men kan inte...
För barnens bästa blir det nog så att jag går ner i tid iaf nästa år, till 75%
Vad gäller passiva inkomster ska jag skaffa fram sådana som kan generera minst löneförlusten men helst så pass som täcker vårt huslån (ränta och amorteringar).
Första sak som ska göras är att renovera klart de tunga bitarna (kök & badrum) nu i vinter och göra en omvärdering av huset till våren. Vi har inte ägt det så länge men jag tror att vi kan få ner allt utom kanske 25-30tusen som vi isåfall kan lösa. Efter det kan vi dra ner på amorteringen, vi amorterar idag nästan 2tusen på vårt topplån och inget på botten. kanske räcker det att amortera 500:-/månad??
I övrigt så pensionsparar vi båda, allt från 600-2300 kr vardera och månad. Under "hund"-åren kanske vi drar ner till 1000 kr vardera...?

Nu måste jag fundera vidare. Synpunkter tas tacksamt emot!

//KM

Inga kommentarer: