tisdag 18 december 2007

Om kvotering och pappaledighet

Läste på E24 om ämnet;
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_153853.e24

Jag håller inte med. Jag tycker att det är upp till varje familj att själva planera föräldrarledigheten på det sätt som passar dem bäst. Det borde vara individens frihet! Jag kan bara tala för mig, jag var hemma med första 1 år & 4 mån. Det andra var jag hemma med i 5 månader sen nu är min sambo hemma i 11 månader. Att jag tog 5 mån var för amningens skull, annars hade jag inte varit hemma alls med andra.
Att tvinga någon att vara hemma är nog varken bra för individen, partnern, barnen eller familjen. Diskussionen ska man ta INNAN och det ska som sagt INTE kvoteras. Jag tror heller inte på att kvotera in kvinnor någonstans! Hade kvinnor haft en annan attityd och självbild så hade nog fler fått ledande positioner. Män väljer inte män för könets skull längre, det handlat om attityd och självförtroende!

Inga kommentarer: