torsdag 20 december 2007

Månadens inkomster/utgifter

Nu har vi fått in alla inkomster denna månaden och alla utgifter (tror jag).
Eftersom vi nästa år har en plan för vårt sparande så tar vi det lite lugnt denna löningen.
Inget gick till buffert. Semesterkassan fylldes på med 2000:-. Framtidsfonderna med 3000:-, vi sparade lite extra till pensionerna (totalt 5200:-) - nu sista gången innan årsskiftet. 1200:- till barnfonderna och några tusen till slösa-kontot (vi är ju lediga en del nu och kan tänkas vilja hitta på nått kul). Blev även några tusen vardera till min sambo och mig som "fickpengar". Satte även in extra på huskontot då vi väntar stora lån-räkningar nästa månad - och då har vi lägre inkomster. 5000:- in på matkontot och sen inte mer.
Då jag i stort är klar med planen för nästa års sparande kommer jag att dra den i mellandagarna.
Vore väldigt kul att få veta lite om hur andra sparar och resonerar kring sparandet?
Jag vet att min syster resonerar som så, att det är nu vi behöver mycket pengar, barnen är små och familj kostar. Man vill uppleva saker och unna sig och barnen. Varför sparar jag till att ha som mest om 20 år???
Mitt svar är ganska enkelt - jag vill ha både och. JAG kompromissar inte.
Jag ska ha allt nu och jag ska ha allt sen.

//KM

1 kommentar:

Per Penning sa...

Strålande resonemang! :-) Jag vill också ha allt nu och sen.
Vi försöker köra en modell med 3 delar: Måste, Spara och Vill där Spara ska utgöra minst 25% av faktisk inkomst. Relativt tufft men liksom du vore en lite tidigare pension inte alls så dumt. Jag är redan trött. ;-)