fredag 18 april 2008

Gårdagens Lyxfällan!

Vissa program såsom "Rent Hus" och vissa avsnitt av "Du är vad du äter" tror man är riggade. Nu kan även Lyxfällan sälla sig till den kategorin...
Nja, men nästan iaf.
Hur kan man ha utgifter för så mycket och inte se varningsflaggen varje månad????? Hur kan NÅN med 17 000:- ut i månaden TRO att man kan handla 3 mc på ett år, projektor, 2 VÄRDELÖSA multifjärrkontroller för 5000:-/st och en BÅT mm mm!!!???? Sen dessutom köpa "den dyraste" lägenheten i kommunen som grädde på moset, 2 veckor kvar till övertagandet och fortfarande sakna 30 000:- i handpenning????

Även om killen är 23 år så är min första undran; VAR ÄR FÖRÄLDRARNA??? Kan mycket väl vara så att de inte finns med i bilden, men då har han ju en storebror som ju verkade sund??

Jag kan inte och ska inte hålla på att "mamma" mina killar när de är 23 år gamla, men det ska heller inte behövas. Min ambition är att de ska kunna såpass om ekonomi att de klarar av ett eget hushåll iaf!!

//KM

6 kommentarer:

Per Penning sa...

Ja, det är viktigt att lära sina barn att hantera en ekonomi. Men det är inte självklart att göra det, uppenbarligen.

Karriärmorsa sa...

Nä och jag slår fortfarande ett slag för att införa lätt privatekonomi på schemat i gymnasiet!!

//KM

Anonym sa...

Hur vet du att multifjärrkontrollerna är VÄRDELÖSA?

Jag tyckte det verkade vara mycket trevliga.

Karriärmorsa sa...

Pja, värdelösa...kanske inte bokstavligt men att ha en fjärrkontroll som styr allt i ett HUS är väl kanske "bra" men i en pytte-lägenhet undrar man ju??? Största frågan är ju dessutom varför man har 2 st??
Sen alla bedömningar jag har i mina inlägg är ju helt personliga, annars står det var info kommer ifrån. En blogg bygger ju gärna på personliga uppfattningar och tolkningar.

//KM

Anders sa...

Hejsan KM!
Jag har visserligen aldrig sett "Lyxfallan" men haller med dig om vad du skriver har. Manga tycker att privatekonomi skall laras ut av skolan men foraldrarna har nog ett annu storre ansvar.

Manga frestas att kopa saker som de egentligen inte ha rad till eller utan att vara villig till andra uppoffringar och da kops de garna pa "krita" och det brukar som bekant kosta. Kanske finns det ocksa ett samband med fallande matematikkunskaper att allt fler ungdomar far en dalig start pa sin ekonomi?

Karriärmorsa sa...

anders;
ja, jag tror, som du, på bristande kunskaper och intresse i matematiken UNDERBARA värld!
För inte så länge sedan läste jag att många 18åringar inte vet vad begreppet "ränta" innebär...??!!!
Och som du tror jag att det är frestande att handla på kredit "då ju man får mycket lyx för 1-2000:-/mån" eller hur??

//KM