måndag 21 april 2008

Konsekvenser av att gå i pension tidigare...

DI.se skriver om att gå i pension tidigare. Artikeln finns här.

"LO-tidningen presenterar en uträkning som visar att den som går i pension vid 63 års ålder får 10 procent lägre pension varje månad under hela pensionen.
För den som vill eller måste sluta jobba redan vid 61 sänks pensionen med hela 20,5 procent i månaden, enligt det nya pensionssystemet."

"Först när personer födda 1954 börjar gå i pension kommer det nya systemet att fungera fullt ut och effekterna bli kännbara - både för indivden och samhället."

"I dag går det tre arbetande personer på varje pensionär. Varje sysselsatt betalar in 18,5 procent av sin lön i pension vilket ger pensionärerna 55,5 procent av de sysselsattas genomsnittliga lön i pension.
Om 15 år förväntas det bara gå två sysselsatta personer på varje pensionär. Då skulle pensionärerna bara få 37 procent av den genomsnittliga inkomsten givet att pensionsinbetalningen är på samma nivå som i dag. "

Frågan som jag ställer mig är hur mycket det rör mig? Jag tänkte sluta vid 55 år men inte börja ta pension från 61 eller 63 års ålder. Givetvis hinner jag tjäna in mindre kapital än den som jobbar tills 65 men det hade varit kul med nån bra uträkning på hur det slår!

//KM

3 kommentarer:

Anonym sa...

Då blir det väl till att spara privat under de åren. Varje försäkringsbolag eller bank med självaktning lär vilja kasta sig över dig för att visa på fantastiska uträkningar om hur mycket får ut och som får dig att spara i just deras försäkringsbolag eller bank.

Per Penning sa...

Med sidan 'Dinpension' och kära Excel tänker jag försöka göra en kalkyl för vad jag behöver 'extra' för att kunna gå vi 55. Får se om det kan gå. :)

Karriärmorsa sa...

Super Per Penning! Gör en till mig med!
;0)

Anders;
Ja, försöka kan de, men jag har egna planer, sen hur bra de är får tiden utvisa!
Min tanke var att jobba till 55, leva på sparade pengar till typ 61, och sen börja plocka pension (allmän+privat). Kan kanske gå!

//KM