tisdag 22 april 2008

Planer för min pension.


Som jag nämnde i tidigare inlägg så är mitt (vårt) mål att kunna sluta jobba, om vi vill, när vi är 55 år ca.
Detta är om ca 20 år. För att vi ska ha tillräckligt sparat kapital den dagen så tror vi oss behöva ca 2 miljoner som ska täcka upp för åren 55-61.
Vid 61 år det tänkt att vi ska ta ut vår pension. Dock måste vi ta reda på hur mycket vi kan förvänta oss i pension vid 61 års ålder och hur mycket vi behöver spara privat för att pengarna ska räcka.
Placeringen gör vi i en Kaptialförsäkring. Högrisk-fonder iaf i 10 år till för att sen gradvis dra ner. När det är 4-5 år kvar så kommer det mesta att ligga i "säker" placering.

Har jag hälsan så tror jag att jag lever livet iaf tills jag är 75 år. Därefter tror jag inte det behöver gå så förtvivlat mycket pengar...
När jag väl är 55 år så är det ju inte heller tänkt att jag ska nått huslån att dras med. Nu när sambon har kommit igång att jobba igen så kan vi se hur mycket vi kan lägga undan varje månad TROTS att jag (efter moget beslut) går ned till 80% ett tag framöver.
(så mycket för mitt nick "Karriärmorsa"... borde vara mes-mamman istället snart ;0))

//KM

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en härlig blogg!
Jag jobbar för tillfället på en lösning för att kunna gå ner till 80%, mao gm att amortera av en del skulder så att utgiftsnivån minskar. Det går sakta men säkert. Har dock inga pensionsplaner som ni har, målet är att inte låna till ngn som helst konsumtion framöver. Jobbar därför på en buffert samtidigt. Även om det tar tid när man har familj (två barn i AKTIV ålder) så känns det inspirerande. Gitarr

Karriärmorsa sa...

Ja! Det är en av våra strategier med! Sänka fasta kostnader=behov av lägre inkomst!
Mina främsta mål nu i den kategorin är att betala av billånet och amortera som f-n på huslånet!
Lycka till med din 80%are, jag känner också att tiden för barnen (ålder 0-20 år) måste få ta tid och jag vill verkligen ha minnen av dem istället för en massa jobb-minnen!

//KM

Cristoffer sa...

kul med ordentliga mål! Men jag är synnerligen skeptiskt till att 2 Mkr räcker.

Tänk på att 2 miljoner idag är 1,087Mkr om 20 år i dagens penningvärde om inflationen är 3%. och från denna summa skall man räkna av ev. vinstskatt och slå ut på familjens levnadskostand under 6 år (som i sin tur urholkar belopept med 3% per år o i inflation)

Inflationen är den allra värsta motståndaren vid långsiktigt sparande. För att ha 2 miljoner i dagens penning värde om 20 år behövs då en sparsumma på 3,7Mkr

Karriärmorsa sa...

cristoffer;
ja, du har rätt. Allt är räknat i dagens penningvärde. Den exakta planen finns snart men kräver ytterligare finputsning.
Försöker även få fram relevat siffra som vi behöver "få ut" per månad och det är tufft det med...
Alla lån ska ju vara borta och så men till resor och dyl tror jag på någonstans runt 25tusen iaf...
Förslag?
//KM