onsdag 16 april 2008

Oprah & Dr Phil

Märks tydligt att jag går hemma nu... Livet kretsar plötsligt på skönhetsprodukter och talkshow-repriser...

Dagens Dr Phil repris handlade om ekonomi. I stort gick ut på att prata igenom de ekonomiska förutsättningarna i ett förhållande och vikten av att ha en budget.
Man tror att alla "vuxna" fattar att det går inte att handla när pengarna är slut!? Men icke, så är inte fallet!
Det slog mig också att det är lite av en negativ sensation att ha lån???? Det borde vara väldigt få förunnat även där, att äga sin bostad. Att dömma av deras finans-kris så verkar vem som helst få lov att låna pengar. Men det anses säkert lite gammalmodigt fint att ha ett hem att erbjuda sin brud. Helst ska hon ju inte behöva arbeta så det kan mycket väl vara så. Knepigt var det iaf!

Oprah å andra sidan var lite mer morbid i dagens repris. Det handlade om människor, unga människor som vet att de ska dö.
Båda två (en man och en kvinna) hade cancer. Typ obotlig. Hon var i 30-års åldern, snygg, framgångsrik (nån exmodell/skådis) och han i 40-års åldern, 3 små barn och framgångsrik "professor" på nån fackultet.
Hon hade gått från självömkan till total acceptans. Hon gick på sina undersökningar och åt sin medicin men hon kompletterade med egen behandling såsom nyttig kost, yoga och att helt enkel fånga dagen och var lycklig. Hon var väldigt harmonisk, snudd på "andlig" men hennes filosofi var lätt att ta till sig;
Ta hand om din hälsa NU - vänta inte på att kroppen ska meddela att det gått för långt.
Gör allt du drömmer om, vad är du rädd för? Varför inte våga? Dö ska du i vilket fall som helst, eller hur?
Egentligen är hennes situation inte annorlunda än vår, hon vet visserligen att hon har svår cancer men vi ska alla dö. Hon vet lite mer om sin troliga utgång men visst är det så att många av oss kan ramla ifrån innan hon gör det iaf?
Jag vill dessutom påstå (och det var min stora behållning) att hon LEVER MER än vad många av oss gör.
Hon ser verkligen varje ny dag som en ny dag full av möjligheter.
Många av oss ser varje ny dag som ytterligare bara ett pinnhål närmare målet - en delsträcka som ska övervinnas och inget annat.

Mannen som var med föreläste om sitt liv, sina lärdomar. Ett manifest över sitt liv - sin egen berättelse att lämna över till sina barn. Sina faderliga råd på vägen.
Några tänkvärda saker sa han som jag tog till mig;

Om dina barn vill rita på väggen i sitt rum, vad är viktigast - deras lycka och utlopp för kreativitet eller bevarandet av en tom vägg?

Mycket ur detta program måste nog landa hos mig men jag tror att jag har öppnat en dörr till att se livet lite annorlunda. Jag ska försöka att mer leva i nuet och ta vara på möjligheterna och ge efter för mina önskningar. Vad väntar JAG på?

Han sa också att NÄR man vet att man SKA dö så ångrar man inte det man gjort utan det man INTE gjort.

//KM

Inga kommentarer: