lördag 5 januari 2008

Barnen är fortfarande prio 1...

Mycket fokuseras just nu på att spara. Jag är i den åldern då jag ju drar in som mest kan man nästan säga.
Samtidigt har jag två små barn hemma och de går före allt annat. Jag och sambon har båda sådana jobb att vi jobbar minst 100% båda - när vi jobbar (sambon är föräldrarledig ett tag till). Sen blir det dagis för hela slanten.
Vi har ett mål som gäller just dagis iaf 2008. Barnen ska inte vara på dagis mer än 8 tim/dag.
Då vi båda jobbar nästan 1 tim bilväg bort så är detta snudd på omöjligt men vi ska samsas om hämtning/lämning och förlorad tid får jobbas ihop andra dagar.
Första 3-4 månaderna kommer jag ev att gå ner lite i tid. Kanske jobba 8-14 eller nått.
Som sagt - familjen välfärd går först.
Inget i mitt sparande ska gå ut över vårt liv.
Sparstrategin och målet att sluta jobba vid 55 är en bonus. Inget mer.

Som jag sagt innan - jag ska ha allt. Jag kompromissar inte.

//KM

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Karriärmorsa! Intressant blogg och inspirerande, din sparplan är dock på en helt annan nivå än vad min är på, dvs jag har ingen möjlighet att spara så mkt som du gör, men, men, det blir det som blir.
En kort kommentar ang barn på dagis, jag vet precis hur det är att stressa för att barnen skall få så korta dgr som möjligt på dagis. Jag vill bara säga; ta det lugnt, de har det jättebra på dagis! De leker, är ute, äter och vilar och har det jättebra. Det är när de är i åldern att de slutar sova på dagarna som de får jobbigt att orka med. När jag märkte att det blev så, tog jag ngn förebyggande VAB-dag och vips var vi alla på banan igen.

Karriärmorsa sa...

Gitarr;
Jättebra idé att kunna anpassa sig till situationen med tex VAB.

Det är ju så tyvärr idag att allt fokuserar så mycket på pengar och barnen ska man på nått vis sköta om vid sidan av..
Det känns också väldigt förmätet och jobba häcken av sig för att lägga pengar på hög på banken, när man teoretiskt skulle haft möjlighet att en förälder hade jobbat 50% och varit hemma mer i småbarnsåren. Det är väl främst det jag har dåligt samvete för.

Känns bra det du skriver om dagis, min äldste har ju bra där (min yngste börjar i apr-maj) men man tycker ändå synd om de barn som varit på dagis sedan 6.30 och hämtas vid 17.30-18.
Jag tror inte de lider av det, men jag känner att det hade varit trevligt att träffa sina barn mer än 3 tim per dag. Det blir ju alltid stressigt på morgonen och ska man hämta vid 17.30, sen laga mat, äta och plocka undan så hinner klockan bli nästan 19 och barnen ska vara i säng vid 20 för att orka med...
Jag vill ju verkligen spendera mer tid med dem samtidigt som jag ju vill sköta mitt jobb OCH ha tid för mig själv (haha, vilket i dagsläget är ett stående skämt här hemma...)
Sparandet ska ju täcka upp olika perioder i vårt liv baserat på barnens livscykel, man vill ju ge dem så bra start som möjligt!

Vad gäller ditt sparande så vore det kul att höra hur den är uppbygd och dina mål med den!!
Har du barn (verkar så), sparar du till dem, hur, i vad, hur mycket?

Hör av dig igen!

//KM

Anonym sa...

Jag är 40 år, gift och har två grabbar 10 och 15 år. Det är som att jag precis vaknat till liv när det gäller vår ekonomi. Vi har under de senaste 10 åren köpt hus, köpt 3 nya bilar (fast vi har förstås bara en i taget), sålt en andel i ett fritidshus, köpt en andel i ett fritidshus, köpt båt, sålt båt...ja, listan kan göras (förvånansvärt) lång när det gäller stora affärer. Ingen grundläggande tanke har funnits att ex spara ihop en slant först, INNAN man handlar, nej, nej, mera lån, inga problem. Nu har jag bestämt för att ändra på det. Jag har låtit mig inspireras av flera ekonomibloggar, läst på lite och kommer att fokusera först på att få ihop en buffert, lite fonder kommer jag också att köpa.

Vi har fondsparande till barnen men det är inte speciellt mkt och vi kommer nog inte att utöka det heller. Däremot räknar vi med att bekosta moped, körkort osv utan att använda dessa sparpengar.

När det gäller sparmål så är jag inte riktigt klar med dessa ännu, men jag har kommit fram till att jag tilltalas mer av tanken att vara skuldfri än att ha mycket pengar men också lån. Men det kan också ha att göra med att jag inte är van att tänka på mig själv som en rik person, vi får väl se vad som händer.

Karriärmorsa sa...

Hej Gitarr igen,

tänkte på en annan sak.
Hur delar ni in era utgifter? Dvs hur många % går till boendet?
Hur många % av inkomsten går till löpande räkningar (dvs tele, tv, bensin, billån, försäkringar mm)?
Hur mycket har ni över varje månad när mat och boende och allt löpande är betalt?
Pensionsparar ni något?
Hade varit intressant att veta hur ni tänker.

//KM