tisdag 8 januari 2008

Pensionsförvaltare i blåsväder...?

Jag kommer ihåg en tid när jag trodde att ATP var en tennisturnering..
Tyvärr är den tiden förbi...

Fastän jag "bara" är 35 år så kan jag inte undvika att intressera mig för hur "mina" pengar sköts. Därför blir jag alltid lite oroad när jag ser artiklar som dessa;

"Sedan starten 2000 har återbäringen hos KPA varit 1,6 procent medan genomsnittet för branschen har legat på 5,3 procent. "

"AMF halverar återbäringen"

"Fondbolagen som äter upp din pension"
I denna artikeln kan man bla läsa om avgifter de olika instituten tar ut, här kommer att urval;
"PPM tar i dagsläget en avgift om sammanlagt 0,45 årligen procent för att förvalta pensionen, inklusive de rabatter de får från de fondförvaltare som anlitas. Med en ränta på ränta-effekt innebär detta att PPM sammanlagt tar 15 procent av den totala pensionen i avgift, förutsatt att individen har ett pensionssparande som sträcker sig över 33 år. "

Livförsäkringar
Robur -32,5%
SPP -30,5%
SHB -26,6%
AMF -13,2%

Fondförsäkringar
Robur -39,9%
SHB -38,7%
AMF -24%
PPM -10,7%

Lite i alla ser det ut iaf...

//KM

Inga kommentarer: