tisdag 1 januari 2008

Bodo Schäfer

"Skilling Banco" tipsar även om boken "Vägen till ekonomisk frihet" som jag också läst för något år sedan. Däremot så påmindes jag om några av hans teser och idéer och det var bra. Bla om formeln för att räkna ut hur mycket pengar du måste spara för att kunna bekosta dina nödvändiga utgifter enbart med hjälp av avkastningen på ditt kapital.
Lite av vad jag ju är ute efter.
Fomeln lyder som följer;
Ta fram summan som du känner att du och din familj behöver per månad.
Gissa en snitt-avkastning. 8-10% är inte orimligt.

När jag vill leva på avkastningen, dvs tiden när jag vill kunna sluta jobba kommer om ca 20 år. Då är det i stort sett bara jag och min sambo i hushållet. Jag ska heller inte ha något bo-lån eller andra lån så jag beräknar att vi kan behöva (i dagens penningvärde) ca 10 000:- för rena utgifter, någon tusing på shopping, några på resor, någon på hobby och lite att sticka till barnen. Säg 20 000:- för att räkna ev något högt...
Jag tror på 8% i värsta fall.
Formeln blir då;
1714*20 000/8= 4 285 000

För att komma dithän med ränta på ränta metoden, till en ränta på 12% (aktiv placering i kap försäkring) bör detta ta mig ca 15 år enligt räkna.net
http://rakna.net/fondsparande.html

Jag tror dock att jag kan slå detta.
Redovisar försöket i nästa inlägg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej jag är på vg till tyskland och ska lyssna på Bodo Schfer i 3 dagar har redan varit på en 1 dags seminarium oss honom är också kvinna med barn .skulla vara trävligt att har kontakt med Dig
Helenaportenier@hotmail.com

Unknown sa...

100% garanti lån erbjudande gäller
Vi erbjuder lån till dem som behöver finansiering för att lösa sina problem. Om du behöver finansiering, kontakta oss via
e-post: allenthy1@hotmail.com