lördag 5 januari 2008

Strategi inför 2008

Nu har jag nog funderat färdigt och strategin lyder som följer;

HUSET (SPAR-PROJEKTET)
Under tidig vår/semestern kommer vi att renovera en del i huset och utanför. Efter semestern kommer vi att ta ut en värderingsman och vår förhoppning är att få det värderat såpass att vi kan integrera hela eller större delen av topplånet i bottenlånet. Ev överskott kommer jag att lösa med kontanta medel.
Efter detta är gjort kommer jag att dra ner min amortering på bottenlånet till minimalt vad banken kräver.
Jag har en kapitalförsäkring som är igång och den kommer jag att, from januarilönen, placera i. Summorna beror på inkomsten. Mindre i vår, då min sambo är föräldrarledig men därefter ca 7-10 000:-/mån.
Dessa pengar ska, beroende på hur de utvecklas, lösa en del bottenlån och samlas på "hög" för vår dröm att sluta arbeta tidigare.
Målet med avkastningen är 15% per år. Detta innebär för mig att kursen på de fonder jag väljer ska öka med minst 15%/år. Jag räknar med att placera aktivt men tror inte jag behöver byta fonder under året. Kommer nog att börja med 2-3 st, för att sen öka till 6-8 st.
Återkommer givetvis med de fonder som jag väljer!
Troligtvis kommer ev min fondförsäkring (5-års spar) att plockas ut (då den ju ligger i en bank=behäftad med onödiga bankavgifter), denna summa kommer att investeras i detta sparande också.

AKTIERNA
Min aktieportölj har ju gått ner som många andras. Jag har inget avkastningsmål för den för 2008. Jag ska dock välja aktier efter alla konstens regler och räknar inte med att byta dem speciellt ofta under 2008. P/E tal och direktavkastning kommer att prioriteras.

BUFFERT
Summan kommer att ligga på ca 50-60 000:-. Placerad i trad fonder. Kommer att bytas några gånger, om jag känner mig själv rätt. Avkastnigen ska ligga på minst 7%.

VÄLGÖRENHET
Med inspiriation från bla Finansmamman (finansmamman.blogspot.com) så kommer jag att skänka till välgörenhet. Många tar upp vikten av detta om du ska "känna dig" rik. Tex boken/filmen "The Secret" (som man ju kan ha delade meningar om).
Jag har dock andra skäl än för att känna mig rik.
Jag tror att man kan behålla fötterna på jorden och förbli väldigt ödmjuk om man har sämre lottade med i sin verklighet. Det är ju trots allt så att pengar hjälper inte mot allt.

Organisationer som ligger mig varmt om hjärtat är tex Barncancerfonder, BRIS (jag är ju förälder) men även cancerforskning, HIV och bröstcancer. Det finns säkert ett gäng andra men dessa kom jag på spontant.
Jag har tänkt mig skänka en del av ev avkastning från Buffertsparandet, som är säkrare placerat. Jag är dock en risktagare så inga räntefonder här heller inte!
Jag tror det kan bli en liten peng iaf.

SEMESTER
Jag kommer att fortsätta spara till semestern, 2 000:-/mån in på en någorlunda säker fond.
Barnen är små och kraven på semester likaså men kraven ökar ju så det gör ju inget att det står pengar kvar där och drar nytta av ränta-på-ränta effekten år efter år...

BARNEN
ca 600:-/mån & barn känns fortfarande tillräckligt då de ju är unga fortfarande.
200:- sätts i fonder (ev kapitalförsäkring) och 400:- i tex Aktieinvest som jag nämnt innan. Jag vill verkligen spara i aktier till dem.
Gåvor kommer att placeras i någon säkrare fond för att jag inte vill spekulera med "deras" pengar.

PENSION
Eftersom vårt stora Spar-Projekt kommer att ta en hel del pengar i anspråk så känner jag att vi får hålla igen lite på privata pensionsparandet. Det kommer nog att bli ca 1000-1300:-/mån & person.

BILLÅN
Jag har några strukturerade produkter som går ut i höst. Dessa ska lösa billånet och ev det av topplånet som inte kan läggas in i bottenlånet.

BUDGET
Jag har gjort en budget, både för intäkter och utgifter och denna kommer att följas upp varje månad. Säkert även kommenteras här i bloggen om hur den stämmer.

Så det var min strategi för 2008.

Håll tummarna vänner!

//KM

8 kommentarer:

Admin sa...

Bra och utförlig strategi! Ska bli spännande att se hur det går, tycker allt låter vettigt.

Ett alternativ för att skänka till välgörenhet kan vara att ni öppnar ett särskilt fondkonto för det och månadssparar in pengar där istället för att månadsskänka. Sen skänker ni pengarna som finns där till jul, då kanske de ökat.

Karriärmorsa sa...

Finanskvinna;
Det var så jag tänkte. Tex (inte färdigtänkt) att välja ut 1 eller 2 fonder i vår buffert och vid varje jul skänka hela avkastningen från den/dem.
hur gör du när det gäller välgörenhet?
Har knappt tänkt på det innan. Har donerat några hundringar de gånger de ringt om bidrag och ger växel till äldre personer med skrammelbössor när jag ser dem, men annars inget.

//KM

Admin sa...

Jag skänker inget regelbundet idag, utan mer som du gör nu. Jag vill egentligen, men känner att det är bättre att jag fokuserar på att skapa ett kapital nu. När jag har en högre inkomst kommer jag att skänka mer, och när jag blir rik ytterligare mer.

Karriärmorsa sa...

Det är klokt - har man mer kan man skänka mer!

//KM

Gunilla sa...

Jag för över pengar till Läkare utan gränser + Rädda barnen varje månad genom autogiro, minns inte om det är 100:– eller 150:- till vardera. På så vis blir det av!
Utöver detta enstaka bidrag till olika insamlingar, men det är bara småsummor.

Karriärmorsa sa...

Jag tycker det är berömvärt att så många kommer ihåg just välgörenhet. För mig var det inget som prioriterades när jag inte hade några pengar och mer levde på marginalen nästan.
Nu ska det kunna gå bättre!

//KM

Per Penning sa...

En imponerande tydlig och spännande plan. Är det ok att jag snor en del av den? ;-)

Kapitalförsäkring - är de bättre än att spara konventionellt i fonder?

Karriärmorsa sa...

Per Penning;

Sno vad du vill, har säkert snott ett och annat från dig ;0)

Inlägg kapitalförsäkring vs trad fond kommer under kvällen. Gjorde den nämligen till mitt syskon som har träff med banken inom snar framtid!

//KM