torsdag 10 januari 2008

Spara i aktier till barnen.

Jag undersöker olika möjligheter att spara till mina barn i aktier.
Aktieinvest har ett ganska intressant månadssparande i färdig aktieportfölj (5-6 aktier) som byts ut 0-2 ggr per år.
Ingen depåavgift och courtaget för medlemmar (mig!) är lågt, via autogiro 15:- som jag fattar det.

Nackdelen är att detta sparande är i barnets namn, dvs jag är förmyndare men får ju egentligen inte flytta pengar tex till egen depå för att tex hindra mitt barn för att kunna slösa bort allt när han är 18 år. Annars hade min tanke varit att succesivt flytta över pengar om kanske 10 år in i en kapitalförsäkring i mitt namn (med honom som förmånstagare) så att jag kan portionera ut pengar till honom allt eftersom istället.

Ska jag å andra sidan spara i en vanlig depå, tex Aktiedirekt så kan jag inte spara i färdiga portföljer, enbart i enskilda aktier vilket är ganska löjligt om man tänker (som jag) spara max 500:- per barn och månad i aktier.

Såååå....vad göra???

Eftersom depåavg är 0:- och billiga courtage så kanske man kan starta vars en KF också?? Det är lättare att skilja på deras pengar då, kan jag tycka.

Råd?

//KM

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte en aktiespar/aktiedirekt-depå som du sa? Är väll inget fel att köpa småordrar. Säg att du istället försöker handla ett aktieslag för ca 1000:- varannan månad istället, det kommer resultera i courtage på 9:-/köp. Medan i en KF är väll courtaget runt 100:- som bäst. Nackdelen är ju att du lär ha koll på varje transaktion när man en gång i framtiden skall sälja.

Karriärmorsa sa...

Tanken var Aktieinvest och portfölj-månadsspar och sen succesivt plocka över pengar i en KF och placera i fonder (avgift och couratgefritt).
Men visst, du har en poäng. 1000:- varannan månad och 9:- i courtage låter förmånligt. Dock tänkte jag dra nytta av att få del i 5-6 aktier i en portfölj som "någon" med bra koll tar fram...
Tål att tänkas på...

//KM

Cristoffer sa...

Bra med aktieinvest tycker jag.

Om du sparar i barnens namn och dessa är medlemmar i AS ( kostar 35kr per år) så utgår inget courtage alls vid månadssparande dvs gratis aktiesparande.

Karriärmorsa sa...

Kollade upp aktieinvest och för medlemmar, dvs mig! Kostar courtaget 0:- vid månadssparande i deras portföljer.
Det är ju ganska förmånligt...

//KM