lördag 12 januari 2008

Spara till barn - del II

Kollat upp lite olika alternativ.

Tänker på följande parametrar;

*Bra avkastning - då det ju är på lång tid 14-17 år.

*Höga risker emn ändåinte gambla me deras gåvopengar

*Låga avgifter - pengarna ska ju stå där länge som sagt

*JAG vill ha kontroll över pengarna

Med dessa med mig så har jag ett bra förslag nu;

*Månadsspara i en depå hos Aktieinvest (depåavgift 0:- & courtage 0:-)

*Spara i portföljer=bra spridning & bra aktier

*Öppna 1 KF där jag sparar deras gåvor & ett mindre månadsspar i fonder. Där kan man även pyttsa in pengar från aktiedepån om man skulle vilja "säkra upp" någon dag.

*Deras nuvarande fonder tömmer vi och placerar summorna i någon strukturerad produkt eller liknande, när den går ut så placerar vi i någon ny igen osv..

Alt II är kanske att öppna en KF-depå hos Avanza där vi kan spara i både fonder och aktier. Bytena är gratis och vinsterna/utdelningarna reavinstbeskattas inte. Dock utgår courtage.
Kanske är värt det??

Får räkna på det.

Spontana reaktioner???
Bra om någon ville berätta hur du tänker med dina barns sparande!

//KM

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Karriärmorsan!
Vi sparar väldigt lite till våra barn. Det beror dels på att vi under flera år inte har haft ngn möjlighet att sätta undan ngt extra, varken till oss själva eller till dem. Men jag tänker även som så att vi ger dem vad de behöver (det vi kan) under vägen och att det sedan är deras ansvar när de blir vuxna. Jag har i alla fall köpt en aktieobligation, och har sedan placerat i tre olika fonder med olika risker. Det är pengar som vi inte kommer att behöva ta av för ev körkort, utan som de kan få när vi anser att det är dags.
Mitt mål just nu är faktiskt i första hand att få till en egen buffert till maken och mig, jag önskar att jag hade samma insikt för 20 år sedan som jag har idag som 40-åring, men, men, det är aldrig försent att börja.
Har skrivit en kommentar efter ditt inlägg i "Barnen är prio 1" sedan tidigare. I övrigt, tack för en intressant och inspirerande blogg! hlns Gitarr

Karriärmorsa sa...

Hej Gitarr!
Det är givetvis viktigt att man först själv har en buffert. Husets ekonomi är ju prio ett även för barnen.
En aktieobl och placeringar i fonder är ett bra alternativ tycker jag.
Det har blivit lite hysteri just med sparande till barnen. Jag själv fick 10tusen när jag flyttade men har sedan fått pengar då och då under livet. Jag fick hjälp med körkortet bla.
Jag har ju tänkt att sörja för mina barn så länge de pluggar och där kan gå mycket pengar. Sen vill jag ge dem sina körkort, kanske första bilen och en insats till första lägenheten - av de pengar som jag placerar åt dem nu alltså. Därför vill jag sjäv ha full makt över pengarna.
Tack för att du läser och kommenterar. Det inspirerar!

//KM