tisdag 8 januari 2008

Kanske inte bolåneräntan höjs ändå?

Det råder visst delade meningar och idag känner jag mig särskilt nöjd med att ha en stor del med rörlig ränta! Jag har vågat stå emot!!! (sanningen är nog snarare att jag blev aldrig färdig till att binda i tid...)

"Lägre boräntor i sikte
Uppdaterad
2008-01-08 10:43"
(DI.se)
Utdrag;
"Om interbankräntan blir mer normal, så tar det kanske ut de höjningar av reporäntan som vi väntar oss från Riksbanken framöver. Det innebär att de rörliga boräntorna skulle ligga stilla, trots Riksbanken höjer två gånger fram till sommaren."


"Riksbanken oenig om räntan
2008-01-08

Publicerad 09:36"
(E24)

"Räntetoppen kan vara nådd
2007-12-19

Publicerad 10:18"
(E24)

//KM

10 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon. Ville bara påpeka att
Riksbankens oenighet senast bestod i att en av dom ville höja räntan...

Karriärmorsa sa...

Godmorgon själv!
Jo, men all oenighet innebär ju att några vill sänka, eller hur? Eller åtminstone INTE höja.
All sån info är bra info!

//KM

Anonym sa...

I det här fallet handlade det inte om någon som ville sänka. Fem av dom sex ville avvakta medan en ville höja med en gång. Beslutet som kommunicerades innan jul blev således att dom lämnade räntan orörd och det som kommunicerades idag var att en ville att dom skulle ha höjt istället. Har svårt att se det som en faktor som gör en sänkning mer trolig. =)

Karriärmorsa sa...

Inte en sänkning kanske, men åtminstone ingen höjning heller.
Allt som talar emot höjning är bra.
Så länge oenighet gäller var vår inflation är på väg så tror jag inte på någon höjning inom det snaraste iaf.

//KM

Anonym sa...

Själv är jag ganska övertygad om en höjning vid nästa möte i februari. Det är också vad Riksbankens räntebana antyder. Att nu dessutom en ledarmot tydligen ville höja redan innan jul gör mig bara mer övertygad om att det faktiskt blir så.

Karriärmorsa sa...

Eller så sitter den ledamoten på fel post...?
;0)
Nja, det BLIR säkert höjning under 2009, men jag tror ändå de blir försiktiga då det ju svänger kraftigt fram och tillbaka ännu.

Den översta länken såg ju hoppingivande ut iaf! Eller?

//KM

Anonym sa...

Jovisst, men den är ju tre veckor gammal. =)

Karriärmorsa sa...

Krax, krax...som sagt!

;0P

//KM

Karriärmorsa sa...

Hörru du krax fågel (diversifierad), översta länken är ju från idag!
Så vem kraxar högst nu?

//KM

Anonym sa...

Krax krax! ;) Den översta länken är den jag pratar om i tidigare inlägg, som jag menar snarare pekar på att räntan snarare kommer höjas. Det var den som var dagsaktuell och som jag tyckte var aktuell att kommentera.

Här kan du förresten få en dagsaktuell artikel som talar för räntesänkningar:

http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?n=799632