tisdag 8 januari 2008

Jobbavdraget - bara positivt?

Allt ät inte guld som glimmar!

Idag har jag helt snöat in på pensioner. Kan det vara för att jag är extra nervös då jag helst inte ska jobba så många år till??

"Spara till din pension
2007-09-27
Glöm den extra tusenlappen i fickan. De flesta normalinkomsttagare måste pensionsspara 100 000 kronor, för att täcka hålet i regeringens nya jobbavdrag"

"– Det är viktigast för de yngre grupperna att pensionsspara för att kompensera för jobbskatteavdraget, eftersom kostnaden för det är minst för dem som har lång tid kvar till pension, säger Arne Paulsson, pensionsexpert på försäkringskassan."

Helheten finns här.

//KM

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var väl bland det dummaste jag läst! Att det är synd om oss när det blir större skillnad mellan arbetsinkomst och pension när det blir mer pengar kvar efter skatt medan vi jobbar. Det står ju inte att vi får lägre pension för det, bara att det blir större skillnad. Stackars oss!

Karriärmorsa sa...

Ja, oss är det synd om...
Han är trots allt pensionsexpert!
Ärligt talat hade jag lite svårt att hänga med i hans resonemang hela vägen...
Bra att du också tyckte att han inte hade alla hönsen hemma...

//KM

Anonym sa...

Ingen får lägre pension jämfört med innan jobbavdraget, men däremot får man inte del av jobbavdraget när man är pensionär (liksom när man är arbetslös). Så vill man ha samma inkomst efter skatt man har med jobbavdraget som när man blir pensionär så måste man spara.

Men med tanke på att man i alla fall måste spara för att få samma disponibla inkomst efter skatt som man har innan jobbavdraget känns det inte direkt som något nytt under solen. Om jag inte visst bättre skulle jag tro att reporten var beställd av något AMF Pension eller något för att skrämma folk till att pensionsspara mer.

Karriärmorsa sa...

Hahaha...ja nu när du säger det så..
Tycker iofs det där med att skrämma folk med "hälften att leva för mm" känns lite gammalt. Dock är Felix Herngren lika kul fortfarande, eller dråplig är ett bättre ord kanske..

//KM