tisdag 1 januari 2008

Behov av pengar när jag är 55 år

Jag har nog skrivit det tidigare, att jag vill kunna sluta jobba vidd 55 om jag vill. Dessutom skulle jag vilja vara lånfri vid den perioden.
Vi har två barn som jag vill ge en bra start, förutom månadsspara åt dem vill jag bidra till boende och mat om de väljer att studera vidare vid högskola. Så att de slipper ta studielån. Har jag då tur kan de bo hemma hos oss, annars blir det ganska dyrt om man ska hyra lägenhet åt dem. Inte säkert att de ens pluggar på samma ort båda!!!!???
Jag tror iaf att jag och sambon har levnadsutgifter på 100 000:- om året förutsatt att vi inte har huslån.
Resor, shopping och hobby kommer nog att kosta 100 000:- till. Dvs 200 000:-/år.
Under perioden mellan 55 och 65 år skulle detta bli drygt 2 milj. Dessutom vill jag ha löst huslånet innan (kanske dumt, funderar mer på det) och det är ytterligare 1 milj.
Från 65 och framåt tror jag vi ska kunna leva gott på våra pensioner om vi har gratis boende (ekl el mm). Förutom den vanliga pensionen har vi privata pensionsparande på 500-2000:-/mån som vi sätter in i diverse sparformer.
Om man på räkna.net skulle behöva de pengarna så skulle vi behöva spara i 16,5 år.
Skulle vi behöva ta ut och lösa huslånet först hade detta tagit ca 7 år sen hade vi fått börja på 0 igen (dvs förlorat ränta på ränta effekten) MEN vi hade kunnat öka på sparandet de sista 13 åren till kanske 9 000:-/mån, detta hade gett ca 2 500 000:-. Det ger oss minst 250 000:-/år på ett vanligt bankkonto, låt säga 0-3% i ränta.
Jag har räknat med en snitt avkastning på 10% per år.

Låter som vi har hittat ett vinnande koncept!!!!

1 kommentar:

Christine Russell sa...

TRUST finance & lån är en pengar organisation skapad för välbefinnande av människor i svåra situation, Ex-tjänstemän använder denna källa för att beröra livet för människor i behov av finansiella behov av att köpa ett hus av sina egna, betala räkningar (sjukhus, skola, skatt etc) Att ge dem tillräckligt med utrymme att betala tillbaka med en mycket låg ränta på 2% med ingen säkerhet. Vi ger ut lån från $1000 ovan till människor som behöver det för att vi är här för att tjäna och din framgång är vårt mål...

Du kan kontakta oss via e-post på Trustfinances.loan@gmail.com, Under the ordförandeskap av fru Christine Russell