söndag 13 januari 2008

Sparande till barn - del III

Kommit en bit till....

EN aktiedepå på Aktieinvest. Depå OCH courtage är gratis för medlemmar och månadssparande i portfölj- och andelsorder.
Spara i portföljer till båda (i samma depå) = MIN depå

Samt EN KF där vi kan månadsspara i fonder till bägge barnen.

Alternativet till detta är EN KF-depå där vi kan handla aktier OCH fonder. Kruxet här är att courtaget är 99:- per aktie och gång. Depå och fondspar är gratis. Fördel är också att det är ingen reavinstskatt på utdelningar och vinster.

Kan man få nån sund kommentar?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Själv kör jag köper jag mina aktier via Aktieinvest och mina fonder via Avanzas kapitalförsäkringar.

Fördelen med aktieinvest är ju att du kan köpa aktier för mindre summor och sprida dina risker.

Karriärmorsa sa...

Ja, det är så jag tänker!
MEN samtidigt måste man ju skatta 30% på Aktieinvest och på ca 15-20 år kan det ju bli en bra vinst om man månadssparar...
Mycet pengar kan gå till skatt liksom...

//KM

Anonym sa...

Sedan så återinvesterar Aktieinvest utdelningarna UTAN kostnad. Vilket är en stor fördel vid mindre belopp.

Men vid större belopp så är ju KF att föredra. Men själv är jag inte där ännu.

Sen kan det ju vara problem att köpa/sälja mindre poster i vissa aktier.
Det problemet slipper du i aktieinvest.

snålcoachen sa...

Jag kommer också att spara i aktier på Aktieinvest OCH ha en kapitalförsäkring för fonder och mindre långsiktiga aktieaffärer. Jag tror inte att skatten på kapitalvinst fortfarande kommer att vara 30% den dagen jag vill sälja rubbet. Tänker också att ha både depå och KF är ett sätt att sprida riskerna vad gäller ny lagstiftning kring skatter.

Karriärmorsa sa...

Snålis...

Ja, det är definitvit ett alternativ men det "sura" courtaget på aktier kommer du inte ifrån, men bolag som du ska ha länge kan löna sig då vinsten ev blir stor och utdelningar är "skattefria".

//KM