lördag 5 januari 2008

Om att spara till barn

Jag sparar i nuläget 600:-/barn & månad (har 2 barn).
Jag sparar i trad fonder men kommer att ändra detta.

Antingen till;

*En kapitalförsäkring eller

*En depå typ Aktieinvest, där man kan månadsspara i tex deras färdiga aktieportföljer med lågt courtage och ganska förmånliga avgifter. Denna form lockar OM jag kan spara i mitt namn, vilket är osäkert. Jag vill ju förfoga över pengarna då där kan bli en bra slant till en kanske omogen 18-åring en dag. Då arv- och gåvoskatten är borta tycker jag det vore det bästa alternativet isåfall.

Om barnsparande går att läsa på DI;

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2008%5c01%5c05%5c263968&SectionId=Privatekonomi&menusection=Privatekonomi;PrivatNyheter

Vore kul att höra hur ni andra som har barn, sparar till dem. hur mycket och i vad?

//KM

11 kommentarer:

Per Penning sa...

Vi sparar endast 250 kr per barn just nu i traditionell fond. Under våren blir det ändring på detta, jag är också intresserad av att investera åt barnen via aktier, men liksom du, i mitt eller frugans namn. Våra små sötnosar ska inte ens veta att aktierna finns förrän de är torra bakom öronen. :-)

Karriärmorsa sa...

Precis min mening!
Man vet ju inte vad de kan lockas göra med sin "förmögenhet" som nykläckta 18åringar??? Bjuda hela klassen till USA eller nått annat vettigt????
Jag funderar på att själv (ur deras pengar) ta ut och använda en del tex till insats i en bostadsrätt, bekosta körkort eller liknande.
Vad ska du placera deras pengar i till våren, om man får fråga!? Jag värdesätter alla idéer och åsikter!

//KM

//KM

Cristoffer sa...

Det är i mina ögon exytremt dumt tänkt Per Penning att så där lagom vid XX dagen komma fram och visa koden till depån och tala om hur duktig Pappa har varit.

Självfallet är det viktigaste att du lär barnen fiska! och det gör man inte genom att förvalta barnens pengar. berätta redan från tidig ålder hur sparande fungerar. Vad Mamma och Pappa vill att pengar skall användas till, håll koll. Låt dom själva köpa aktier när dom är 12 år, lär dom hur det det kan gå upp och ner... '

Om man gör detta och gör barnen delaktiga så kan man ta bort sin egen rädsla över att barnen skall "slösa" bort pengarna.

Själv fick jag redan i 12-13 år ålder vara med i processen och tillsammans med mor och far ta investeringsbelut i fonder och aktier t.ex. Det är jag oerhört glad för idag och vi kan idag helt öppet prata om pengar mellan föräldrar och jag vilket många av minavänner inte kan alls....tyvärr

Karriärmorsa sa...

Christoffer;
Mycket bra tänkt! Jag har nuddat vid tanken att på olika sätt göra dem delaktiga men inte riktigt "landat" än.
De lär sig mycket genom att vara med och påverka och förhoppningsvis även respekten för pengar. men ändå känns det övermäktigt att ge dem tillgång till rubbet på 18års dagen. Lite tenken med pengarna jag sparar är ju att ge dem en bra start i livet, dvs ek hjälp med studieåren, bostad och körkort. Jag har ju inte tänkt bekosta DET OCH spara till dem.

//KM

Cristoffer sa...

Precis talaom för barnen rakt upp och ned från ung ålder att dessa pengar skall användas till sånt och sånt.

Berätta vad ni sparar i.

Och gör det INTE till en proccedur på 18, 20 elle 22 års dagen att dom då fullt ut skall

Själv är jag knappa 30 år och har bott hemifrån i 10 år men farsan håller fortfarande koll på vad jag äger för aktier (inte minst för att få bra aktietips) och hur jag bor och bostadslån t.ex.

Man skall hjälpa och stötta varandra genom livet (åt båda håll) och en viktig sak är att man själv lär sig hantera pengar och man skall då inte behöva visa att man är mogen nog för att hantera pengar och sedan direkt få det fulla ansvaret. nej precis som att gå i skolan så måste man skolas in i sparande och klokt spenderande.

Karriärmorsa sa...

Christoffer;
Ja, så tänker jag med!
Någon annan nämnde en idé om att det barnen själv arbetade ihop under studietiden (typ extra arbete), lika mycket som de tjänade satte hon in på bank åt dem (eller investerade).
Jag har en tanke med veckopeng, om de är villiga att investera hälften (?) av den pengen så bidrar jag med lika mycket i investering. Vi kan då samarbeta i valet av investeringstyp mm och på så sätt få dem intresserade OCH involverade i sin ekonomi. Redan från unga år!

//KM

Anonym sa...

Här hemma har vi inte kommit igång med sparandet till barnen. Min äldsta grabb har pengar sparande genom gåvor och sådant från släkt, men annars inget. Hans pengar sitter på ett uselt konto dessutom, gäller att pappan hans och jag ska komma överens för att göra nåt åt det dock och som det ser ut kommer det inte hända.

Därför ska vi börja spara till barnen månadsvis. Men istället för var sitt konto ska vi sätta allt på ett konto och fondspara eller något liknande. För att sedan när något av barnen blir tillräckligt gammalt för att ha behov av pengar dela på det i fyra lika delar och köra vidare... Vi får se summa och sådant, det har vi inte bestämt än.

Karriärmorsa sa...

Säker ekonomi;
Varför har ni inte sparat till barnen?
Om ni ska spara på ett gemensamt, varför inte prova Aktieinvest eller liknande där ni kan månadsspara i aktieportföljer som redan är färdiga?
Eller aktiv placering i en kapitalförsäkring?
Själv har jag inte riktigt bestämt än vad det blir, men aktier ligger nära till hands då historiskt de har den bästa avkastningen. Dessutom får man del av utdelningar mm.
Min sparperiod till barnen ligger ju på ca 20 fram i tiden, då de är ganska unga ännu (1 och 4 år).

//KM

Per Penning sa...

Jag, precis som du, sparar till barnen för att kunna stödja dem på olika sätt i livet. Att förbereda barnen för livet är en del, att skola dem i ekonomiskt sinne är en annan del av historien, nog så viktig, men denna del anser jag ligger sidan om. Att lära barnen att tjäna pengar, spara och förvalta dem vill jag gärna göra, det kommer inte att serveras något på silverfat, inte. Så, Cristoffer, du när nog lite för snabb att tolka mellan raderna. Vilket är 'extremt dumt'.

Per Penning sa...

Karriärmorsa, barnens pengar finns idag på Ikano men dessa har sålt sin fondverksamhet till Avanza, och där avser jag att fortsättningsvis investera i aktier långsiktigt, sådana med god direktavkastning. Fast nu när jag läste din sparstrategi 08 som är mer genomtänkt än min, tänkte jag låna den. :-)

Karriärmorsa sa...

Per Penning;

som sagt, låna vad du vill. Kul att kunna vara till hjälp eller åtminstone ge alternativ eller en tankeställare genom att presentera en annan syn på samma sak!

//KM