tisdag 1 januari 2008

Maximera avkastningen

Jag har länge varit mer eller mindre inne på en form av daytrading - en lätt sådan. Lätt, i betydelsen att handla med mindre summor och max 1 affär om dagen.

Efter att ha läst många av ekonomibloggarna så är jag lite mer luttrad...
Skilling Banco (länk finns i min länklista) tar upp problemet, och länkar till en kille som sysslat med det men som nu gett upp. I från den sidan kom jag vidare in på Bushbabys daytrading (länk finns till denna med) och han beskriver ganska utförligt problemen som kan uppstå i detta sätt att göra pengar.

Jag har i och med detta tänkt om och tror jag ska modifiera min metod något. Jag har ett behov (som många andra) i att se att det hela tiden händer något med mina pengar - företrädesvis att de går upp ;0)...
Däremot ser jag även en födel att tänka som "Aktiestinsen" gör, låååångsiktigt.
Enl min sparplan ska jag ju ha dessa pengar om ca 20 år. Det är ju ganska långsiktigt.
Dock sparar jag ju i huvudsak i fonder och aktierna är mer att "leka" med. Eftersom aktier erbjuder högre vinster (historiskt), så tycker jag att jag vill maximera detta och för att konkretisera det så sätter jag upp ett avkastningsmål även för detta. Återkommer med det...

Jag funderar därför som följer vad gäller mitt aktieinnehav;
Fortsätta med mina lite snabbare affärer under 2008. MEN vara fokuserad på avkastningsmålet, dessutom räknar jag med att ta igen det som jag förlorat under 2007. Har en bit att gå mao...

Inga kommentarer: