tisdag 18 mars 2008

Att förlora allt...

Läste på sparsamtleverne.blogspot.com om vetskapen att man faktiskt kan förlora precis allt...
Att många stoppar huvudet i sanden just nu när börserna rasar och räddar sig med att "man ju sparar långsiktigt".
Jag är ju egentligen en av dessa.

Inlägget fick mig dock ner på jorden en aning. Visst, jag kan förlora rubbet som ligger i aktier och det mesta i fonderna (på god väg redan med vissa fonder...).

Jag har dock ett litet mantra som följer mig i min sparplans upplägg.

Jag satsar bara sådana pengar som jag har råd att mista.

För mig innebär detta att om allt skulle krascha idag och jag hade tappat alla pengar som jag har i aktier och fonder, så hade jag nästan ryckt på axlarna.

Mitt sparande får ALDRIG påverka min familjs levnads-standard!!

Vårt liv fortsätter som vanligt även om allt försvunnit idag.

Vi kan spara upp vår buffert på 3-4 månader om vi måste. Semesterkassa kan vi få ihop på 2 månader osv.
Pengarna som investeras är ju för vår framtid. Vi behöver alltså inte dem nu på 20 år.
Kontentan kan i värsta fall bli att vi får jobba några år längre... ;0)
Vi är lyckligt lottade.

//KM

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst känns det som man gamblar med fonder och aktier, men lite måste man ju våga för att vinna. Historiskt sett så är ju aktier en bra investering, och det vore väl typiskt om man skulle förlora allt!!! Men precis som du säger så kan inte vara helt beroende av fondpengarna, man bör ju ha en buffert. Men det är ju spännande iaf med aktierna!!!

Karriärmorsa sa...

Precis!
För mig är sparandet en krydda i vardagen!
Jag försöker tjäna snabba pengar på matinköp och att dra ner på luncher mm - var finns det roliga i att sätta in några extra hundringar på en bank eller att lägga dem i en burk??

//KM

Cristoffer sa...

Jag har uppfattningen att många överskattar värdet av pengar. Pengar är givetvis en viktig sak men i det stora hela är andra värden ilivet betydligt viktigare.

Däremot tror jag många skulle vilja uppvela tryggheten av pengar den dagen maken/makan går bort och man själv står med ett hus, tryggheten att ha pengar så att man i alla fall klaar sig några år om arbetslöshet sjukdom kryper nära.

Så man bör inte vara allt för oorlig av att förlora 70-80% av en sådan simpelak som aktier.