lördag 15 mars 2008

Ungdomar & rikedom

Förbereder ett nytt inlägg hur man kan bli förmögen med små medel om man börjar i tid.
Kan ju vara ett tips till alla ungdomar då man ju hör om deras klena kunskaper i ekonomins värld.
Borde införa privatekonomi på högstadiet och gymnasiet!!

Efter ett inlägg från david som handlade om att det kanske är fel att ha privatekonomi som ämne i skolan, så tänkte jag förklara lite.

Jag hade tyckt det var bra om man hade enklare saker gällande privatekonoi, åtminstone på gymnasiet. Dessa ungdomar ska ju många gånger rakt ut i arbetslivet efter detta steg.
Enklare saker som en riktig budget, värdet av en buffert och kanske lite kort om vikten av tex månadssparande för framtiden?
Inget mer än helt basic mao.

//KM

1 kommentar:

David sa...

Jag håller helt med om att ungdomar tänker för lite på sparande. Jag försöker verkligen pränta in ett spartänk till mina kompisar, men de flesta av dem har svårt att verkligen ta till sig och göra något åt saken.

Dessvärre är jag tveksam till att privatekonomi i skolan skulle hjälpa särskilt mycket. Gör det skattemässigt fördelaktigt för ungdomar att spara, så kommer de definitivt börja.

Mvh David