söndag 2 mars 2008

Varför har jag mina mål?

Lite inspirerad av andra bloggares sammanställningar och definitioner om ekonomiskt oberoende eller det "fulare" ordet rik, så tänkte jag också förklara mitt mål.

Ekonomiskt oberoende är ju inte riktigt samma sak som rik.
Ek oberoende är ju ett högst personligt mått medans rik är mer en allmän uppfattning.
Om jag hade haft en passiv inkomst per månad som var tex 20 000:- så hade jag varit rik i mina ögon, jämför jag mig med tex Paris Hilton hade ALLA andra ändå sett mig som en fattiglapp.
Men jag hade varit rik eftersom jag hade varit ek oberoende.

Så då vet vi att det är oberoendet som är mitt mål. Snävare definition vore att jag vill leva en viss typ av liv utan att behövva förlita mig på en anställning.
Missuppfatta mig inte. Jag älskar mitt jobb och att jobba. NU....
Jag kanske har en annan uppfatting när jag är 55 år. Kanske jag har andra prioriteringar då? Egen-tid är kanske roligare än arbetstid?

Att nå detta mål kan ha två vägar.
Antingen skaffar man sig en massa kapital eller minskar man sina kostnader. Jag ska försöka göra både upp i en delikat avvägning.

Tex OM jag blir av med hus och billån så skulle jag kunna minska mitt behov av inkomst med ca 7-8 000:-/mån. Detta innebär för min del att jag kunde gå ner till en 66%-tjänst.
OM jag dessutom hade lagt ner mer tid på matlagning och strukturerade inköp så hade det säkert kunna göra ytterligare en 1000-lapp.

Hade jag struntat i att spara till barnen och vår pension och framtid så hade det minskat mina kostnader med ytterligare 5 000:-/mån. Då hade det räckt om jag jobbade 40%.

Men det är ju här den andra sidan kommer in.
Ska jag kunna sluta vid 55 års ålder så måste jag ha passiva inkomster och de lär inte flyga på mig utan jag måste spara ihop dessa så jag kan leva på avkastning/kapital fram till det är dax att plocka pensionen.
Därför måste jag jobba nu, även om detta egentligen är en period då en av oss borde gå ner i tid för att vara mer hemma med våra små barn.

Så under den här tiden så jobbar jag vad jag kan. Jag trivs ju bra. Är en av 40 pers i Sverige med min tjänst och enda kvinnan! Det gör det hela lite roligare också!
Jag försöker också planera för våra passiva inkomster i form av tex att köpa rätt aktier, för min del innebär det "säkra" aktier med bra direktavkastning.

Så sammanfattningsvis så är min definition av rik/oberoende, att jag ska kunna leva mitt liv som jag vill utan att behöva jobba.

Lycka till med det!

//KM

2 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Ja, ekonomiskt oberoende ar vad manga av oss stravar efter, skulle vara intressant att veta hur manga som kommer att uppna det!

Fran en sak till en annan, vad jag kan minnas har du inte namnt vad du jobbar med, jag antar att det ar for att din blogg inte blir anonym da, men maste anda fraga om du vill dela med dig. Later sa spannande!

Karriärmorsa sa...

Jag jobbar med anläggning... Kan man säga.
Inte så tråkigt som det låter faktiskt.
Ett härligt jobb och jag stormtrivs!!

//KM