tisdag 18 mars 2008

Tips till Ungdomar - Del I Sparandet


Detta är ju inte tänkt som nått utbildningsmtrl direkt utan mer som elementära kunskaper i ämnet "Privatekonomi".


Som ungdomar kallar jag personer som brukar få spendera del eller hela barn-/studiebidraget och kanske även får nån typ av månadspeng från föräldrarna. Dvs ganska små medel men i gengäld har de ju inte STOOORA omkostnader för mat och logi.


Jag kan utgå från mig själv.

Jag fick 980:- i studiebidrag per månad tror jag. Jag spenderade pengar på bio, disco och snask/cigg.

Allt försvann givetvis varje månad och ingen tanke på framtida sparande fanns.


Mitt tips till dessa ungdomar är för det första;


Föreslå era föräldrar en deal. De flesta päron vill att barnen sparar sina slantar för det tyder på mognad och ansvarstagande.

Erbjud er att spara låt säga 10% av er inkomst varje månad och fråga om de kan dubbla summan? Ev kan ju nån tjänst ingå som tex att städa kylen eller garaget eller nått annat URtrist.


Med "mina" pengar hade det gjort att jag satte undan ca 100:- varje månad och mina föräldrar hade bidragit med samma, dvs 200:-/mån. Jag lovar att du inte saknar den där hundringen när den försvinner samma dag som du får in pengarna på kontot.


Skulle du tex sätta dessa i en sk Kapitalförsäkring investerade i Östeuropa 2003-2007, så hade du haft ca 20 000:- på det kontot dec 2007. Själv hade du sparat ihop 200:- x 60= 12 000:-, dvs en vinst på 67%. Inte sååå dåligt eller hur?

Tänk om du kunde spara betydligt mer än 200:-/mån??


Jag kommer att erbjuda mina barn detta upplägg. Jag tycker det är bra att barn får lära sig vikten av att spara pengar och HUR man kan spara och vad detta kan ge.
//KM

3 kommentarer:

David sa...

Att dubbla sina barns sparande är både stimulerande och vettigt.

Mvh David

Karriärmorsa sa...

Tack!
Jag tycker också det, medans andra resonerar "jag fick minsann inget när jag växte upp och jag har ju klarat mig..."

Jag tror på att ge barnen den bästa start man kan, inte bara pengar, men betydelsen av pengar!

//KM

Anonym sa...

Tack för tips och inspiration! Har en 15-åring som skall få detta erbjudande. Har en 10-åring som krävde ett eget sparkonto i helgen, det öppnades i mitt namn och han har nu satt in först 200kr som jag fick i kontanter och sen förde över. Sen "tjänade" han 40kr på att massera min rygg. Å då har vi inte ens börjat prata om privatekonomi på riktigt ännu./Gitarr