söndag 16 mars 2008

Min Karriär

Jag kan tänka mig att de ungdomar som av misstag tittar in på min blogg, inte direkt imponeras av mitt liv och således lockar nog inte tipsen och idéerna som jag ger.

Det är kanske mer lockande att veta vilken Odd Molly-topp man ska ha till vilka Gucci solbrillor????

Jag kallar mig karriärist.

Min betydelse av ordet är inte att jag är någon hög chef eller styrelsemedlem någonstans.
Ordet KARRIÄR för mig innebär att jag har satsat på att få ett arbete som jag är intresserad av, inom ett område som jag kan och gillar, en position där jag kan påverka samt få en lön som räcker till det liv jag vill leva.

Jag har inte 50 000 ut i månaden. Jag bor inte i en flott villa i Stockholm. Dessa saker är inget jag strävar efter heller.

För att få en sådan lön så krävs nästan ett chefs jobb. Jag tjänar ändå så pass att jag känner mig oberoende. Oberoende i den mening att jag kan leva samma liv som jag gör idag även om jag skulle bli ensamstående.
Jag är inget chefsämne och jag är inte beredd att lägga ner den tiden som krävs för att vara chef.
Jag jobbar mina 8 timmar om dagen och sen går jag hem.


Men jag känner mig priviligerad ändå. Jag har fått möjligheten att jobba med något jag gillar. Jag känner förväntan varje dag jag kör till jobbet.
Detta är ganska få förunnat.

Jag har två små barn. För många rimmar karriärskvinnor och småbarn illa.

Jag var mammaledig 14 månader med vårt första barn och 5 månader med vårt andra.
Min sambo har varit hemma i 11 månader och ska vara hemma en månad till. Jag ska sköta inskolningen på dagis och jag har utformat mitt jobb så att jag ska jobba lite mindre nu fram till semestern för att underlätta för barnen.

Det är sådana här saker som ungdomar kanske inte tänker på.
Karriärer för dem är nog just chefjobb, styrelseuppdrag eller att vara egna företagare.
De tänker nog inte ofta på hur mycket tid och tanke en familj tar.

En karriär kan faktiskt vara att du just gör något som du gillar, slipper ha dåligt samvete för barn och familj OCH tjänar en lön som du kan leva på!?

Då har du ju allt, eller hur?

//KM

3 kommentarer:

Mia sa...

Sunda tankar!!! Karriär, lycka och andra uttryck har så olika innebörd för olika personer. Huvudsaken är ju att man är lycklig i det man gör!!! Att vara en sund förälder är en VÄLDIGT bra karriär!!!

Per Penning sa...

Undrar hur stor risken är att någon på sin dödsbädd säger att 'jag borde jobbat mer, jag var alldeles för mycket med mina barn'?

Karriärmorsa sa...

Ja, precis!
Troligtvis inte så många men ibland undrar man var folks prioriteringar ligger???

Småbarns-åren kommer aldrig tillbaka och de går faktiskt sååå snabbt...

//KM