lördag 15 mars 2008

Modebloggande...

Hakar på Stormriks (länk till blogg finns under länkar) inlägg om modebloggare.

Vad är det som gör att en blogg om typ ingenting (ursäkta, den handlar om hennes liv så visst är den om NÅTT, men inget "speciellt") - jag talar om Bloggtoppes okrönta drottning "Blondinbella".
Vad är det som gör att hon har så otroligt många läsare??? Visserligen mest unga tjejer men ändå...?
Är det en sådan stor grej att vara stockholms brud? Är det en sådan stor dröm???
När man är 12-18 år så kanske man kan tycka att hon är DET och verkligen vilja ha hennes liv och tycker att hennes råd är fantastiska.
Förstår man att den stjärnglans hon har nu beror på att hon är uppmärksammad i press då hon har många läsare. Därigenom har hon tjänat mycket pengar.
INTE för att hon är otroligt bra på nått speciellt sätt utan för att PR folk uppmärksammat en ny annons-pelare, inget annat.

Det som är mest beklämmande med allt detta är att man undrar om det är så här unga tjejer drömmer om att vara idag?
Varför är inte fler intresserade av att tjäna egna pengar och investera väl så att man ändå hamnar i samma statusgrupp som hon är, om nu det är drömmen och målet??
Då blir man inte bara rik utan smart och oberoende dessutom. Kunskap kan ingen ta ifrån en - tur däremot kommer och går... popularitet också.

Många av hennes läsare bor säkert hemma fortfarande och lever på sina föräldrar och ser inte nyttan med pengar. Det är helt naturligt givetvis.

Men tänk om de kunde få upp ögonen för detta som vi, ekonomibloggare, bloggar om??
Tänk så stor skillnad en 5hundring i rätt produkt skulle göra för en fjortis på 10 års sikt???
Tänk om de hade förstått att de kan få ALLT???!!!

En läsare av våra bloggar har potentiellt MYCKET större chans att lyckas i livet än hennes läsare. Jag kan tänka mig att inte ens 1 av 1000 bloggare kan nå hennes framgång...

Med "lyckas" menar jag givetvis inte att pengar är allt, MEN det kan öppna dörrar och ge en möjlighet att uppleva saker.

JAG önskar att mina barn lär sig detta och inte slösar tid på att läsa om shopping på stan eller hur senaste kjolen sitter...
Nu har jag förvisso söner men ändå...

PS: Jag rackar INTE ner på hennes blogg. Den är underhållande och bild-rik. Den är precis som en blogg ska vara, utdrag ur ens liv - och hon gör det bra.
Jag bara förvånas över intresset som finns för den typen av läsning...
That's it!

//KM

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Ja, jag diskuterade dessa fakta med min fru igår. Och det är säkert så att mode, utseende och dylikt ligger närmare till hands för unga tjejer än att skapa sig en kunskap för privatekonomi.

Hur ska vi locka hit dem? Jag kan ju börja skriva om läppstift i vartannat inlägg? ;)

Karriärmorsa sa...

JA!!!
Jag skulle kunna visa bilder från mina shoppingturer som jag tar en gång i halvåret i shoppingcentrat 4 mil härifrån...!!!
Eller när jag klär mig för att gå till jobbet (=sitta i bil i 8 timmar...) - ingen vacker syn..
;0)


//KM