torsdag 13 mars 2008

Bilar

För att haka på Per Penning, Frisk Ekonomi (länkar finns i länklistan till höger) och mig själv, så kände jag för att göra ett inlägg i ämnet.

För en vecka sedan sålde jag min bil. Den var 11 år gammal och i ganska bra bruksskick. En liten bil som jag använt till att pendla till jobbet med.

Denna bil köpte jag 2002.
Då kostade den 70tusen och jag fick "minst-20tusen-för-ditt-inbyte" så jag tog ett lån på ca 50tusen.
Jag tog ett banklån på 5 år och amorterade ca 800:-/mån. Ränta 300-500:-/mån under låntiden.
Ca 3 år hade jag lånet innan jag löste det, under den tiden så hade jag betalat ca 15tusen i räntor.
Sen löste jag lånet. Jag hade nu betalat ca 40tusen för bilen till banken och löst den för ca 30tusen.

Sen har jag betalat skatt för ca 8tusen under denna tiden.
Försäkring; 30tusen
Service (jodå, varje år!) för 15tusen
Rostlagning; 3tusen
Byte slitdelar (ljuddämpare, stötdämpare mm); 8tusen
Däck; 8tusen

Tror inte jag glömt nått nu...

Bilen har alltså kostat mig ca 152 000:-, jag sålde den nu och fick 14tusen.
Alltså total kostnad av ca 138 000:-

Jag har under denna tid kört ca 10tusen mil,
dvs 13,80kr/mil exkl drivmedel.

Jag sålde min lille bil för att jag blev erbjuden tjänstebil på jobbet.
Lite oklart (beroende på körda mil i tjänsten) så kommer den att kosta mig mellan 1900-2700:-/mån skattat (inkl löneavdrag och förmånsskatt).

Alla tycker att det är HISKLIGA summor men jag vet inte nu efter att ha räknat på det...

På ett år betalar jag 23-32tusen. Kör jag 2000 mil privat så blir det 11-16 kr/mil exkl drivmedel.

Min gamla, lilla bil kostar nästan 14:-/mil och en splitter ny nästan samma!!!!!

Jag får alltså en säkrare och nyare, bekvämare bil för samma peng!!!
Dessutom får jag en ny, valfri modell (nästan...) om 3 år...




Kan inte komma på nått negativt med detta, än...?
Kanske kan ni hjälpa mig???

Uppdatering;
Som av en händelse såg jag detta på DI.


//KM

4 kommentarer:

Jobba dig rik sa...

Känner igen mig i det där med bilen, löpte min bil för 35.000kr för två årsedan och nu är den i bästa fall värd strax under 20.000kr. Men den går ju iaf väldigt billigt.

Hade egentligen spetsat in mig på en stor och törstig volvo s80 när jag fick fast jobb förra året... men som tur var så slog jag aldrig till och nu känner jag mig väldigt nöjd med det valet. Har släppt på prestigen och är väldigt nöjd att jag inte sitter och betalar en massa pengar på en status bil.

Anonym sa...

Jag har också precis fått en tjänstebil och jag ser bara fördelar med det. Man får åka en ny och säker bil och man behöver inte oroa sig för oförutsedda kostnader om bilen skulle krångla. På tre år kommer bilen att kosta mig 86 400 kr +bensin, men då behöver jag ju inte betala försäkring, skatt, service etc, det tycker jag är billigt.

Karriärmorsa sa...

Va bra!
Precis så resonerar jag med!!

Tyckte att om man har en liten bensinsnål bil, billig i försäkring mm, så borde det inte bli DYRARE än en splitter ny bil som jag inte ens äger!!??

Men, men man lär sig!

//KM

Anders sa...

Hej,
Pa mitt jobb far man kopa ut bilen efter tre ar till bra pris sa det kan vara ett alternativ. Annars ar det ju alltid trevligt med en ny bil var 3:e ar.

Tycker dock att det ar ganska prisvart med tjanstebil. Pa nyare bilar ar ofta kostanden i foljande ordning: 1) vardeminskning. 2) Kapitalkostnad. 3) Bensin & drift.
Tjanstebil ar min syn ganska prisvart speciellt om bensinen ingar.