söndag 16 mars 2008

Om olika ekonomibloggar

Läste på Finanskvinnans blogg om att Madvax (www.hurvikanblirikatillsammans.se) hade jämfört några av oss "ekonomibloggare"
Våra olika sätt att bli "rika" på.

Jakob (hur jag blev rik vars länk finns i länklistan) och Finanskvinnan (länk finns i länklistan) är ganska lika tycker jag däremot Madvax sticker ut en del.

Jag tror att han skiljer sig ganska mycket från oss övriga. Det är vissa personer (vad jag tror) som vågar gå den vägen han har valt. Det är en markant skillnad att spara till sig själv, amortera på sina lån mm jämfört med att investera i företag och idéer.
Det är en platå som man ska över och väldigt få vågar nog ta det steget.

I andan av att söka passiva inkomster har nog de flesta av oss tänkt tanken. Jag vet att jag gjort det i omgångar.
För egen del så handlar det främst om att jag har en familj att tänka på.
Med detta följer att jag har lån som vida överstiger mina tillgångar och i min roll som förälder känner jag mig "tvingad" att se till att mina barn är trygga i första hand.
Hade jag inte haft lån och samma inkomst som idag så hade jag haft finasiella möjligheter att investera i projekt.
Hade jag inte behövt min inkomst så kunde jag gå ner i tid och driva nått eget företag vid sidan om som senare i livet kanske kunde räcka för att ge oss ett drägligt liv.

Det är många "men" känner jag...

Kanske är det ett typiskt kvinnligt drag då enl div undersökningar är kvinnor först och främst benägna att säkra trygghet för familjen innan man gamblar.
Jag vet inte, men för mig handlar det om att säkra upp bakåt först. SEN är jag mer motiverad att satsa på det
jag kallar för passiva inkomster. Sen om det handlar om en jättelik aktieportfölj med bra avkastning eller en biltvätt återstår att se.
Problemet jag har idag med typ biltvättar eller hyresfastigheter är att jag inte har tiden. Min tid går åt till att jobba och resterande tid ägnas åt hem och familj.

Men tankarna finns alltid där. Jag kommer inte att stagnera i mitt tänkande utan jag kommer att fortsätta att utvecklas.
Men hjälp av mina medbloggare lär jag mig nya saker varje dag.

//KM

1 kommentar:

Ekonomizonen sa...

Tryggheten är en grund som är nog så viktig att man kan avstå några tusenlappar i (eventuell) vinst. Hade jag inte det trygga boende jag har idag skulle min portfölj sett annorlunda ut. Och det där med tid, känner samma, varför räcker den aldrig till?