söndag 9 mars 2008

Internationella kvinnodagen!

Med risk för att alla kvinnor kommer att hata mig så förstår jag inte vitsen med en "kvinnodag"???
Var är männens dag? Eller är det ett omvänt steg för jämnlikheten??
Kom nu inte och säg att "männen har alla andra dagar..."

Jag tycker av princip att alla sådana här dagar är på nått sätt av ondo. NÅN vill tjäna nått extra på alla dessa "speciella" dagar.
Varför ska kvinnor ha en särskild dag? Alla råd och tankar som man läser i press och anat, ska det inte gälla ÅRET runt??

Jag försöker uppskatta mina medmänniskor året runt, oavsett vilken "dag" det är.

(Hoppas att det inte blev för präktigt, är bara så trött på allt sånt här...)

//KM

4 kommentarer:

Admin sa...

Oavsett vad man tycker om jämställdheten i Sverige ska man inte glömma hur det ser ut på andra ställen i världen. I Indien gör många ultraljud för att se könet, och aborterar om det är en tjej. I Kina sätter många ut sina flickor i skogen att dö. I vissa länder könsstympar man sina döttrar.

Det är helt klart bra att ha en dag då man funderar på hur det ser ut för kvinnorna runt om i världen, därför att de ofta lever på helt andra villkor än män.

Bara i Sverige har vi ett stort problem med att kvinnor som kommer till sjukvården inte får samma omvårdnad som män, som du kanske hört om. Kvinnornas hjärtproblem tas inte på allvar och en del dör i förtid till följd av detta.

Sen tycker jag själv att demonstrationer i Sverige för exempelvis jämställdhet är helt överflödiga eftersom de inte gör någon skillnad. Men att vara medveten och tänka... Det är viktigt.

Karriärmorsa sa...

Håller helt med.
Jag tror bara inte att en särskild dag gör skillnad.
Jag tänker alltid på saker som du nämner, kvinnor i andra länder som är sämre lottade.
Att Indien aborterar flickfoster eller att Kina sätter ut sina flickor i skogen för att dö, tror jag inte avhjälps med en kvinnodag.
Det behövs andra metoder av större vikt, på regeringsnivå världen över.
Alla problem, även de i Sveringe, som du nämner är viktiga men jag hade hellre sätt att man fortsätter det jobb som redan bedrivs med dessa och fortsätter uppmärksamma dem i press mm.
Jag tror inte en särskild dag om året gör varken från eller till.
Personerna i Kina/Indien tänker nog inte till xtra en sån dag heller.
Det finns dagar för allt!

Varför inte tänka till ALLTID vid varje beslut man fattar???
Om så det gäller köpa Indienfond eller inte, skänka några tior till Rädda Barnen eller köpa kläder som gjorts av barnarbetare?
Jag tänker på värnlösa barn så gott som dagligen, kvinnor i muslim-länderna, förintelsens offer, alla hjärtans dag (mina älsklingar), semlor, våfflor, 1a maj, Europa, mor & far, Sverige, samerna, Norge, Finland, Island & Danmark, Världsmiljödagen, Barndagen, FN, Alla helgon, Nobel, Lucia, Kristi födelse, Midsommar, Värnlösa barn, Nyår mfl!
OM man tänker till lite extra på Kvinnodagen - slipper man resten av året då? (lite ironi...men typ..)

Jag köper det du skriver, det är viktigt - men EN dag är ingen dag, ibland..

//KM

Miss Millionairess sa...

Jag kan till viss del halla med om din synpunkt att varfor ska nagon fa en "egen" dag over huvud taget.

Daremot ser jag paralleller med vad du sager och vad manga sager har: varfor finns det bara en Black Police Officers organisation har i England? Varfor finns det inte en for vita polisman ocksa isafall. Det ar skrammmande hur manga sager liknande saker for att sedan tala om omvand rasism.

Poangen ar val att det finns en dag for kvinnor och inte for man for att man som en generell grupp INTE har varit fortryckta/inte fatt rosta/inte fatt bestamma over sin egen kropp eller liv etc. Det finns en grupp for svarta polisman/kvinnor for att de fortfarande ar sa mycket i minioritet mestadels pga arhundranden av fortryck fran vita man. Dessa exempel kan man applicera pa manga liknande situationer och alltsa kan jag se att det faktiskt finns en poang med sadana har dagar som belyser det fortryck som manga fortfarande lever i aven idag.

Sen att det just ar en dag kan val tas med en nypa salt, sjalvklart bor ju alla vara medvetna om detta alltid MEN alla ar ju inte det.

Karriärmorsa sa...

Miss M;
Du är klok som en snok!
Kunde inte sagt det bättre själv!
;0)

//KM