tisdag 11 mars 2008

NU tror jag att barnens sparplan klar!

Har ju funderat ett tag hur och i vad jag ska spara till mina barn.

JAG kommer att öppna en depå hos Aktieinvest där jag ska månadsspara courtagefritt i någon av deras färdiga aktieportföljer.
Dessutom ska jag öppna en katitalförsäkring på Avanza till barnen (i mitt namn) där jag ska spara i fonder och även placera gåvo-pengar som de får.
Kapitalet i dessa båda former ska delas 50/50.

De pengar de redan har, i trad fonder ska placeras i en strukturerad produkt. Bådas pengar i en klump. Dock behåller de uppdelningen av dessa ev. Dvs den äldre har rätt till 65% av värdet i denna då hans kapital är störst ingångsmässigt. Känns lite orättvist då den yngre ju inte kan hjälpa att han är yngst, men samtidigt så har den äldre hunnit få mest pengar.
Så jag tror det blir såhär.

//KM

7 kommentarer:

David sa...

Jag vill inte låta som en besserwisser eller en omodern tråkmåns, och inte heller som en överdriven gambler (nu kommer det ett men, saw that one coming?). Men, jag undrar lite hur du tänker kring placerandet av barnens pengar i strukturerade produkter. Strukturerade produkter är ofta väldigt dyra, med den positiva bi-effekten att de minskar på magsåren för den som har koll på pengarna. Jag tror dock inte att dina barn behöver denna extraförsäkring, då deras magsårsbekymmer förmodligen är mer relaterade till skolan än till besparingar som de ännu inte vet om.

Inget illa menat. Lycka till!

Mvh David

Karriärmorsa sa...

De produkter jag hade tänkt mig är typ Swedbanks Spaxar. Visst kostar de onödiga avgifter.
MEN (saw THAT coming??) jag sätter pengarna i en produkt som verkar intressant (de spänner ju över olika marknader), dessutom får de minst pengarna tillbaka.
Jag köper mig lite tid då jag kan glömma dem 1-5 år samtidigt som jag inte vill gambla med pengar som de fått delvis av andra. Detta är en safe sparform med chans till avkastning.
Jag är mycket tacksam för åsikter så bring 'em on!!
//KM

Karriärmorsa sa...

Ps: Ännu har mina barn inga skolbekymmer, de är bara 1 och 4 år gamla!
Men de kommer säkert!
;0)
//KM

David sa...

Grejen är, i mina ögon, att det knappast kan anses vara en gamble att bara rätt av sätta pengarna i antingen en global och mycket välpresterande aktiefond som Skagen Global, eller att sätta pengarna i en indexfond utan avgifter som Avanza Zero.

Dina barn ska inte röra pengarna på nästan 20 år. Den största depressionen i mannaminne, som föregicks av en enorm upphaussning på aktier - The Great Depressions start 1929 i USA - gjorde att den amerikanska börsen rasade med 89%. Vid det tillfället tog det nästan 25 år för börsen att återhämta sig (detta förutsätter att du köpte på högsta toppen och inte sålde förrän du var breakeven igen) - men likheterna mellan idag och 1929 finns inte. Du har säkert hört det väldigt många gånger förut, men det är väldigt, för att inte säga extremt, osannolikt att dina barns pengar inte skulle ökat i värde tills dess att de får tillgång till dem.

Om du dessutom månadssparar till dina barn, skulle effekterna av en längre nedgång knappt vara märkvärd i det längre loppet - för när börsen väl återhämtar sig får du riktigt bra utväxling på dina pengar.

Ett exempel på hur månadspar ger effekt på ditt sparande kan vi ta i samband med den amerikanska depressionen.

Om du investerade 12 000$ i början av 1929 på den amerikanske börsen, och inte kollade tillbaka förrän 10 år senare hade du slutat med 7 223$. Om du istället hade köpt aktier för 100$ och sparat 100$ per månad hade du haft 15 571$ - och detta efter endast 10 år (dina barns sparhorisont är längre) samt att detta var resultatet av den värsta börskraschen i historien, överlägset!

Jag säger inte det här för att försöka lura in dig i någon ofrivillig och hutlös gambling. Jag säger det för att spaxsar, i mina ögon, är som att knyta ett 3 mil långt snöre runt fotleden i den ena änden och runt sitt hus i andra änden när man vill ut i skogen och promenera - utifall att karta och kompass slutar fungera, samtidigt som man drabbas av minnesförlust och inte hittar hem. Det krävs riktigt extrema marknader för att spaxar skall visa sig vara en vettigare placering än en indexfond utan avgifter eller en framgångsrik globalfond på så lång sikt som dina barn sparar.

Än en gång, hoppas jag att jag inte framstår som någon besserwisser eller överdriven gambler. Jag framför det jag säger till 100% av välvilja (och jag tycker gott du kan genomlida lite magsårsrisk om det innebär att dina barn behöver ta mindre lån för sitt första bostadsköp ;))

Oavsett hur du väljer, och oavsett hur det går, önskar jag dig lycka till och en fortsatt trevlig kväll!

Mvh David

Karriärmorsa sa...

Tack David,
för mycket intressant läsning.
Jag tror faktiskt att du har övertygat mig!
Att jag funderade på Spaxar var ett sätt att "slippa" tänka på mer investeringar, mål mm. Jag har ganska fullt upp med dem redan tycker jag!!
Men efter att ha tagit mig tid (med din hjälp) så har jag fått perspektiv och kan definitivt se det vettiga i ditt resonemang!
Jag skippar spaxen och sätter pengarna i en index- eller globalfond med låga avgifter (ev inga avgifter).
Precis som du så klokt skriver så är ju sparhorisonten på 15-20 år.

Vad tyckte du om resten? Aktieinvest för att månadsspara på ett "billigt" sätt i rena aktier?

//KM

David sa...

Jag tycker aktieinvest definitivt är ett bra alternativ om man vill spara mindre belopp i aktier återkommande och med en lång sparhorisont. Ifall du inte vill vara alltför aktiv, skulle jag föreslå att du i så fall håller dig till investmentbolag som presterat bra historiskt - till exempel Öresund. På så sätt får du ett hyfsat diversifierat och bra långsiktigt sparande. I och med att du månadssparar (vilket är föredömligt) kommer risken minska ytterliggare i samband med att du kan få låga ingångskurser vid längre nedgångsperioder (även om dessa perioder skulle vara i flera år).

Jag skrev ett inlägg om enkla sätt att diversifiera sitt sparande ifall man inte ämnar att vara superaktiv. Det är det sjätte inlägget uppifrån: "Enkla sätt att skaffa sig ett diversifierat sparande".

Mig veterligen finns det ingen Globalfond utan avgifter. Skagen Global är dock en fond som jag personligen kan rekommendera - fonden har en mycket duktig förvaltare som länge har presterat bättre än index. Det går snabbt att få sig en överblick på Skagens hemsida skagenfonder.se . Avgiften är 1% årligen, samt en köpavgift på 0,7%. Utöver detta tas en avgift ut på 10% av överavkastningen jämfört med ett jämförelseindex (fonden har presterat klart bättre än index sedan start). En nedsida är att minsta månadsspar är 250 SEK när det sköts via Avanza (det står minsta sparbelopp 500 på Skagens egen hemsida dock).

Jag tänker vara ärlig och framföra mitt privata sparande: Nästan uteslutande aktier (inte Öresund), förutom PPM som är satt i Avanza Zero. Jag har ett aktieinnehav i Avanza, och jag kan inte annat än ge dig mitt ord på att detta aktieinnehav inte är anledningen till att jag rekommenderar dig just den fonden.

Det kanske låter lite tråkigt, men om du vill spara dig lite bekymmer ifrån att välja vilka aktier du vill månadsspara i, är det ett fullgott alternativ att spara till 100% i fonder. Avanza Zero är ett fullgott svenskt alternativ utan kostnader, och Skagen Global är en mycket prisvärd produkt för ett globalsparande. Ifall du väljer ett sådant alternativ, kommer du inte heller att lockas att sätta pengar i aktier som för tillfället är "på modet", och kan därmed undvika att bränna dig på dina placeringar.

Ifall jag uttryckt mig oklart, oförskämt, eller du på något annat sätt har några frågor så ger jag mer än gärna mina infallsvinklar på dessa [så länge du inte vill ge min adress till din swedbank-tjänsteman, han kommer förmodligen inte gilla mig :( ]

Jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll och ett stort lycka till!

Mvh David

Karriärmorsa sa...

Vem behöver en bankman när sådana som du finns...?
;0)

Ska sova på saken...

//KM

Ps: Gillar Avanza själv också.