lördag 22 mars 2008

Om buffert på DI.

Bra att även de stora sajterna tar upp viktiga, grundläggande saker!
Skribenten menar att en tumregel är två månadslöner i bufferten. Då borde de mena min och sambons månadslön x 2 i buffert. Hmmm....då klarar inte vi oss riktigt. Vi får väl spara upp den när han börjar jobba igen.

Några fler råd kommer här;

"En buffert är till för nödsituationer och det är pengar som både måste finnas lättillgängliga och ska investeras utan risk. Därför bör de sitta på ett bankkonto.
Blir det extra pengar över, skatteåterbäring eller andra oförutsedda inkomster, så sätt in åtminstone en del av dem på buffertkontot.
När bufferten väl är nådd men det finns fortsatt utrymme för att spara är det en god idé att låta halva beloppet gå till annat sparande varje månad.
Då tycker Ingela Gabrielsson att fonder, räntefonder eller aktier är bra sätt att sprida sitt sparande."

Hela artikeln finns här.

Oj, jag har inte min buffert på ett bankkonto... Jag har den i fonder. Kanske skulle jag ha en del på ett bankkonto???
Ska undersöka saken.

//KM

Inga kommentarer: