torsdag 20 mars 2008

Om vårt huslån!

Med ledning av min hemska upptäckt igår så gjorde jag en litenskojig uträkning.


Snitt-tiden för att bli av med ett huslån var ju ca 90 år. I mitt exempel spelar jag "Bror Duktig" och tänker lösa mitt lån på 50 år.


Snitträntan som jag använde på 50 år var "låga" 6,5%.


På dessa 50 åren (tills vårt hus var betalt fullt ut) så har vi betalt vårt hus 2,5 gång!!!!!!!


Visst jag får säkert ut den summan om 50 år, MEN vad gör det för nytta????


Nä, detta föranleder en NY undersökning och ett nytt projekt - att bli av med huslånet på betydligt snabbare tid!


Återkommer med det!


Ha en bra dag!


//KM

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det mest skrämmande, tycker jag, är att du inte uppmärksammat det förrns nu. Hur länge har du haft lånen?

Karriärmorsa sa...

Haha.... (ironiskt...)
Jag är kanske inte lika smart som du...

Jo, jag har väl fattat det, men inte sett siffrorna... Det blir mer påtagligt nu lixom.

Att man vetat om det och ändå gjort det är att "alla" pratar om att "det gör inget, för inflationen kommer att ha betalat ditt hus, så lägg inga extra pengar på att amortera av det då du har bättre chans att tjäna pengar på att spara den extra amorteringen istället".

Jag tror väl att det ligger lite sanning i det med, men då jag söker passiva inkomster för att på så sätt bli oberoende så tog jag upp min gamla tanke med att bli skuldfri så att jag inte behöver så hög inkomst för att klara mig.
Spinner vidare på den tanken!
;0)


Jag har haft lånen i snart 2 år.

//KM

Anonym sa...

Lika smart är du säkert, men kanske inte lika eftertänksam? ;) Jag kanske får passa på att tipsa om min artikel om amorteringstakt på Kapitalnet? Den förespråkar först och främst att göra sig av med topplånet. Bland annat finns ju möjligheten till uppvärdering av huset. Jag har gjort det själv, och jag vet att en av min frus vänner också lyckades med det efter att ha läst just den artikeln.

Cristoffer sa...

I det stora landet i Väster ätt det ofta lite annorlunda spelregler och det vanligaste var i alal fall tidigare att när man köpte sitt hus så tog man en ränta bunden på 30 år och sedan en amorterngstakt på 30 år.

Personligen tycker jag det är mycket dumt att amortera lite då man ofta hamanr i en situation där man på ett eller annat sätt blir väldigt beroende av sin lön och man vet trots allt inte vad som hände ri framtiden. Eller som min morfar en gång sa efter ett 60-tal kommer allt som oftast ett 70-tal..på tal om samhällsekonomisk utveckling.

Topplån bör du försöka bli av med enligt mig. Det är en form av spekualtion att tro att sparande i aktier och fonder skule ge bättre avkastning än räntan på ett topplån.

Karriärmorsa sa...

Håller med Cristoffer vad gäller topplånet.
Och kommer att kämpa som katten för att bli av med detta elände!

Men även resten av lånet skulle vara toppe att vara av med ;0)

//KM