lördag 22 mars 2008

Om Simplicity Indien från Morningstar

Läste nyss detta, författat av Jonas Lindmarker (Morningstar).

"Ett tydligt exempel är Simplicity Indien som steg 98 procent förra året och innehöll 3900 miljoner kronor vid årsskiftet, men enligt årsrapporten var förra årets vinst bara 813 miljoner kronor.
Det betyder att det räckte med en nedgång i andelskursen på 21 procent för att radera ut hela förra årets vinst.
Men årets nedgång är alltså mer än dubbelt så stor.

Fortsatt nedgång
Dessutom är det knappast troligt att hela nedgången redan är passerad. När uppåt hälften av marknadsvärdet vid årsskiftet är borta, så skrämmer det fler placerare att försöka rädda sina pengar, vilket skapar en negativ spiral som talar för fortsatt nedgång. Visst är det möjligt att måndag 17 mars visar sig vara botten för årets ras, men nedgången efter IT-bubblan höll som sagt på tio gånger så länge. "

För det första är jag inte lika pessimistisk. Och det är inte bara för att jag har fonden, tittar man på Indien globalt så är det ett land som har tillgångar och som jag anser har framtiden för sig.
SKULLE det vara så illa att inget positivt händer på 10 år så är det ju synd men min sparhorisont sträcker sig längre än det!
Jag tror även att fonden har duktiga investerare och det tycker jag att de har bevisat redan.
Summa sumarum så tror jag både på Simplicity och Indien och behåller mina andelar.

//KM

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Indien är en långsiktigt placering, tror man något annat är man ute och cyklar. Sådana artiklar som denna bara ytterligare 'ropar på vargen'. Helt meningslöst.

Karriärmorsa sa...

Precis. Jag ser den som långsiktig. Det är bara så trist när "experter" ropar varg hela tiden, det bara späder på nedgången då många panik-säljer. Hjälper man småspararna då???

//KM

Ps: Söt kanin du har på ditt påsk-inlägg föresten!

Admin sa...

Tycker som du att det är märkligt att jämföra med IT-boomens fall. Vi får se hur det går, men jag byter inte ut fonden heller.